Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  97 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 97 / 132 Next Page
Page Background

97

EKONOMİK

FORUM

Hidrojen gazı yakıt pili gibi sistemlerde

direkt kullanılabileceği gibi karbon dioksit

ile birleştirilerek metanol veya organik hid-

ritlerin elde edilmesi de mümkün.

Böylece güneş enerjisinden farklı alan-

larda kullanılabilecek enerji kaynakları elde

edildiği gibi karbon ayakizinin de azaltılma-

sı olası hale gelir. TOBB ETÜ Enerji Araştır-

maları Laboratuvarı’nda yapılan çalışmalar

ile fotoaktif elektrotlar üretiliyor.

Öncelikle nano yapılı çinko oksit filmler

kimyasal banyo depolama yöntemi ile cam

üzerine kaplandıktan sonra bu elektrotların

performanslarını arttırmak için üzerlerine

CIS ve/veya indiyum sülfür nano filmler

sprey yöntemi ile kaplanıyor. Bu sayede

yüksek verimli piller üretilebiliyor.

Laboratuvarda çalışılan bir başka konu

ise yakıt pilleri. Yakıt pilleri yanma olmaksı-

zın kullanılan yakıtın ve oksitleyicinin sahip

olduğu kimyasal enerjiyi elektrokimyasal

bir reaksiyon sonucu doğrudan elektrik

enerjisine dönüştürürler.

Sisteme yakıt girişi sağlandığı sürece,

elektrik üretmeye devam ederler. Yakıt pilleri

arasında, düşük sıcaklıklarda (oda sıcaklığın-

dan 120 ºC ye kadar) çalışan, hafif, küçük,

tasarımı kolay ve ucuz olan proton geçirgen

yakıt pilleri doğrudan ve portatif güç kayna-

ğı olarak evlerde ve otomobil endüstrisi için

büyük gelecek vaat ediyor. Proton geçirgen

yakıt pilleri kullandığı yakıta göre ve dolayısı

ile üreteceği güce göre doğrudan metil al-

kol yakıt pili ve hidrojen yakıt pili olarak ikiye

ayrılabilir. Bunlardan daha az güç üreten ve

tasarımı nispeten daha kolay olan doğrudan

metil alkol ve daha fazla güç üreten ise hid-

rojen yakıt pillerdir.

Avantajları yüksek

Yakıt pillerinin en çok bilinen avantajları

yüksek verim, düşük çalışma sıcaklığı, uzun

ömür, sessiz çalışma, kolay dizayn ve boyut

esnekliği, geniş uygulama alanı ve sıfır emis-

yon (hidrojen yakıt pilleri) olarak sıralanabilir.

Tipik bir hidrojen yakıt pilinin çalışması me-

kanizması üç ana basamakta özetlenebi-

lir. Bu basamaklar; hidrojen gazının anotta

platin metali yardımı ile oksitlenip proton

ve elektron üretmesi, üretilen protonla-

rın zar içerisinden katota iletilmesi, elekt-

ronların ise faydalı bir işte kullanılabilmesi

için dış devreden geçirilmesi, havadan ya

da doğrudan temin edilen oksijen gazının

katotta proton ve elektron ile buluşup su

üretmesidir. Daha büyük güç elde edebil-

mek için (aynı zamanda üretilen voltajı art-

tırabilmek için) tekli hücreler yan yana seri

olarak bağlanır ve bir yığın yakıt pili ünitesi

oluşturulmuş olur. Yakıt pili bileşenlerinin

(1. Proton geçirgen zar (genellikle Nafion™);

2. Elektrotlar; 3. Yakıt ve oksidan difüzyon

tabakaları (kumaş ya da kağıt); 4. İki yüz-

lü plaka (metal, ya da kompozit); 5.Akım

Toplama plakaları (metal) 6.Sonlandırıcı

Plakalar (metal yada kompozit)) en önemli

parçası proton geçirgen zardır. Nafion™ ,

Flemion™, Aciplex™ ve Dow™ en çok bilinen

proton geçirgen zarlardır. Bu zarlar arasında

endüstriyel olarak en çok başarıya ulaşan,

Dupont firmasının Nafion™ zarıdır. Dolayı-

sıyla literatürde Nafion™ büyük yer tutar.

Fakat Nafion ™ ve benzeri malzemelerin

ciddi dezavantajları vardır. Bunlar arasında

en önemlileri düşük nem ve yüksek ısılarda

kötü proton iletkenliği, yüksek metil alkol

geçirgenliği, yüksek su geçirgenliği, özellikle

su tuttuktan sonra camsı geçiş sıcaklığında

büyük değişikler gözlenmesidir. Ayrıca Na-

fion™ zarları oldukça pahalıdır.

Laboratuvarda Nafion™ ve diğer ticari

zarlara alternatif oluşturacak proton iletken

zarlar üretiliyor. Bu zarlar rakiplerine göre hem

daha yüksek performanslı olup hemde daha

maliyet etkin. Laboratuvarda ayrıca yakıt pil-

leri için akış kanalları dizayn edilerek yakıt pili

prototipleri üretiliyor. Bu piller otomobillerde,

bisikletlerde, golf arabalarında, kesintisiz güç

kaynaklarında, uçaklarda, su altı araçlarında,

portatif aletlerde ve benzeri alanlarda kulla-

nılmaya uygun.

TOBB ETÜ Enerji Araştırmaları Laboratuvarı'nda üretilen bükülebilir ince film güneş pillerinin örnekleri.