EKONOMİK
FORUM
95
i
ABD’li fizikçi Michio Kaku, 300 bilim insanıyla görüşerek yazdığı
“Geleceğin Fiziği” adlı kitapta 2100 yılında insanlığı nasıl bir geleceğin
beklediğini anlatıyor. Kitabında “Tarih, eksik kalmış başarısız gelecek
tahminleriyle dolu” diyor Kaku. 2100 teknolojilerinin özünde “yüksek
dokunurluk” (high touch) olacağını belirten Kaku’ya göre mağazada
olmasak bile giysileri elimizle seçiyormuş gibi hissettiren, stadyumda
bulunmasak da maçı sahada izlettiren aygıtlar 2100’de bizi bekliyor.
Kaku’ya göre tanrılara dönüşmek 2100’deki kaderimiz,
ama aracımız, ne sihir ne de iksir; bilgisayar teknikleri, nanoteknoloji, yapay zekâ,
biyoteknoloji ve hepsinden öte tüm teknolojilerin temelindeki kuantum teorisi.
Gelecek yüzyıl “mükemmel kapitalizm çağı” olacak. Piyasaları bu kez gerçekten
görünmez bir el değil, sınırsız bilgi şekillendirecek. Her ürünü en ince ayrıntısına kadar
analiz eden kontakt lensler, fiyatları mükemmel doğruluğa çekecek. Yani kazık yemek yok!
Tümör 2100’lerin anlamını bile bilmediği bir kelime olacak, çünkü tedavi
yöntemleri tümör oluşumuna artık asla izin vermeyecek. Kanser değil, kanserden
ölmek tarihe karışacak. Turist rehber kitapları ve haritalara gerek kalmayacak. Kontakt
lensler yol gösterecek. Yemek pişirmek artık sadece robotların işi olacak. Çocuk sahibi
olmak isteyen çiftler bebeklerinin ismi gibi, ne tip genlere sahip olacağı konusunda da
uzlaşmak zorunda kalacak...
Pazarlama stratejileri bugüne kadar sözcüklerin hâkimiyeti üzerine kurulu bir bakış açısıyla
belirleniyordu. Pazarlama planları, sloganları ve mesajları öncelikli olarak kelimeler yoluyla
kurgulanırken görsel kullanımı bu çalışmalarda zenginleştirici bir ek unsur olmaktan öteye
gidemiyordu. Oysa pazarlamanın gözden kaçırdığı bir durum, imgenin
gücü, çoğu zaman sözün gücünü aşarak tüketicilerle markalar arasında
kurulan bağın duygusallığını artırıyor.
Markaların sözcüklerle ifade edilen konumu sözel çivi, konumlandırma
çivisini tüketicinin zihnine işleyecek aleti ise görsel çekiç olarak tanımlayan
dünyaca ünlü marka stratejisti Laura Ries, görüntüyü bir dekorasyon değil
tam tersine bütünün bir diğer önemli yarısı olarak değiştirerek markaların
tüketicilerin zihninde yer etmeleri için yeni bir açılım sunuyor.
Gelecekten
kareler
Markanızı zihinlere,
görsel çekicin
duygusal gücüyle
işleyin
Gülder DEMİR
|
Ekonomik Forum Dergisi, Dünya Yayıncılık AŞ,
100. Yıl Mahallesi, Kat: 3 34440 Bağcılar/İSTANBUL
KİTAP
GÖNDERMEK
İÇİN...
Bu kitapWarren Buffett’in kariyerindeki 46 yıla ışık tutuyor. Kitabın son yazısı, üç yatırım türünü ve
onun hangisini tercih ettiğini anlatıyor. Fortune 1966 yılında ilk kezWarren Buffett’ten söz ettiğinde
Berkshire hissesi 22 dolar civarındaydı. 2013 Aralık ayı sonunda bir adet A grubu Berkshire hissesinin
değeri 176.900 dolar.
1966 yılında kendi şehri dışında bir kaç yatırımcı Warren’ı iyi tanıyordu, çünkü onları zengin
ediyordu. 1983’te Buffett’in hissedarlara yazdığı mektupları haber yapması
için Fortune tarafından görevlendirilen serbest gazeteci AndrewTobias,
Buffett’ın adını bile duymamıştı. Berkshire 1965 yılındaWarren devraldığı
zaman Fortune 500 listesine giremeyecek kadar küçük, New Englandlı bir
şirketti. 2011 yılında ise listenin yedi numarası oldu. Bütün bunlar bir insanın
yaşam süresi içinde oldu ve hâlâ devam ediyor. Warren Buffett’i yatırımlardan
uzaklaştırabilirsiniz, ama yatırımı ondan uzaklaştıramazsınız.
Efsane yatırımcıya dair
her şey
Görsel Çekiç/
Visual Hammer
Laura Ries
Mediacat Yayıncılık
176 Sayfa,
Eylül 2013
İstanbul
Dansla İşe Gitmek
Warren Buffett
Çeviri: Canan Feyyat
Scala Yayıncılık
484 Sayfa, Aralık 2013
İstanbul
Geleceğin Fiziği
Michio Kaku
ODTÜ Yayıncılık
416 Sayfa,
Ekim 2013
Ankara