Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  107 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 132 Next Page
Page Background

107

EKONOMİK

FORUM

Anal t k yetenek gel şt rmen n b r başka b leşen

öncel kler bel rlemed r. Ele alınan her olay ya da olguyu

doğru değerlend rmek, etk n yönlend rmek st yorsak

öncel kler bel rleme d s pl n gel şt rmel y z.

Analitik öncelikle, gözlem yapma, olay veya olguları adlandır-

ma, adlardan kavram ve terimler üretme, kavram ve terimlerden

düşünceleri geliştirme, düşüncelerle davranışlarımızı yönlendir-

medir. Doğru ve hayatın öz gerçeklerine yakın yönlendirmeler

yapabilmemiz için eğilimleri gözlemek ilk adımdır. Atacağımız

adımlarla ilgili eğilimleri, eğilimlerin fırsatlarını ve tehlikelerini

gözlemek, yaşamımızı kolaylaştırmanın ve zenginleştirmenin

ilk adımıdır. Eğilimler, kelebek kanadından fırtına oluşması gibi

küçük bir olgudan hareketle büyüyerek kendi dinamikleri içinde

kendi gelişme yönlerini dayatan, kısa zamanlarda değiştirilmesi

zor olan gelişmelerdir. Bir insan, ilgili olduğu alanla ilgili eğilimleri

gözlemiyor; eğilimlerle ilgili bilgi ve fikir sahibi olamıyorsa, işlerini

tam ve doğru yapamaz.

Nuhun Gemisi örneği

Analitik yeteneklerin ikinci bileşeni, ele aldığımız konuların

bileşenlerinin neler olduğunu netleştirmektir. Nuhun Gemisi

efsanesinde olduğu gibi, geminin ambarların dibinde kalmış

fasulye, nohut, mercimek, bakla, hububat gibi özünde yemeye

elverişli olan gıda maddelerini pişirseniz “aşure” ortaya çıkar;

karnınızı doyurabilirsiniz.Toprakla kumun karışımından çorba yap-

manız mümkün değildir; çünkü toprak ve kum çorba üretmeye

elverişli değildir. Yaptığımız işlerin başarısının derecesi, o işle ilgili

bileşenlerin gücüne bağlıdır. Yaptığınız işin küçük ya da büyük

olmasından daha önemlisi bileşen kombinasyonlarının amaca

uygun olmasıdır. Analitik yetenek, yapılan işin bileşenleriyle

ilgili ayrıntı bilgisi üreten; amaca uygun bileşen kombinasyonları

kurabilmedir. Analitik yetenek, eğilimlerin fırsat ve tehlikelerini

gözlemek, meydana getirilmek istenen işin bileşenlerinin uygun

kombinasyonları yapmak ve bağlamlarıyla dengelerini sağlam

kurmaktır. İşlerimiz, çevreden yalıtılmış değildir. Yapılan işi doğ-

rudan ve dolaylı etkileyen doğal sitemler ve kültürel sistemler

de etkiler. Analitik yetenek yapılan işin çevresindeki bağımsız ve

bağlı değişkenleri de net olarak tanımlayabilmedir. Gerçeklikler,

zihni modelin bağlamlarına göre tanımlanır. Zihni modelin

varsayımlarını değiştirdiğimizde, bağlamların bağımsız ve bağlı

değişkenleri ve yapacağımız işe etkileri de değişir. Bu değişmeleri

sezebilmek için bilginin ve gerçekliğin bağlamboyutunu kavrama

yeteneklerimizi de sürekli geliştirmemiz gerekir.

Analitik yetenek geliştirmenin bir başka bileşeni, öncelikleri

belirlemedir. Ele alınan her olay ya da olguyu doğru değerlendir-

mek, etkin yönlendirmek istiyorsak, öncelikleri belirleme disiplini

geliştirmeliyiz. Bileşen kombinasyonları ve kaynak yönetmenin

temel aracı olan koordinasyonun etkisini de belirler. Önceliklerin

belirlenmesi, net bilgi, işlevsel kombinasyon ve etkin koordinas-

yon yapabilmemizin gerek şartıdır. Çok güçlü bir analitik yetenek

eğilimleri belirleyebilir; bileşen kombinasyonlarını formüle ede-

bilir, bağlamların bağımsız ve bağlı değişkenlerini saptayabilir

ama tam zamanında ve yerinde uygulamaya geçme inisiyatifi

gelişmemişse etkili sonuçlar alamaz.

Bütünsel bir analitik yetenekten söz edeceksek, geri-bildirimle

sorgulama özgüveni, sapmaları belirleyerek ince ayarlar yaparak

ilerleme direnci de önemlidir. Hatırlama kültürü gelişmemiş, aykırı

düşüncenin zenginlik olduğunu kavramamış, çok sesliliğin ve çok-

lu yapının direncin kaynağı olduğu bilincine ermemişsek, analitik

yeteneklerimizde bir eksiklik vardır. Özgür ortamlar özgün düşün-

celeri ve işleri ortaya çıkarır. Bu aşıdan geri-bildirim ve sapmaların

düzeltilmesi, işlerin uzun soluklu olabilmesinin gerek şartıdır.

Eğilimleri gözleme, bileşenlerin farkında olma, bağlamların

etkilerini bilme, öncelikleri belirleme, zamanında uygulamalar

yapma, geri bildirimlere sapmaları sürekli gözetme süreci analitik

yeteneklerimizi yeniden üreten üretmenin bileşenleridir. Bu bile-

şenlerin bütünlüğünü gözetmez, indirgemeci mantıkla belli alan-

lara abanırsak, vasat insan ve vasat toplum tuzaklarına yakalanırız.

Analitik girdisi

Bilgi toplumu aşamasının en önemli girdisi“bilgi”dir. Verilerin

üretilmesi, verilere erişme, verilerin uygun yöntemlerle bilgiye

dönüştürülmesi, bilgilerin sezgilerle harmanlanarak anlama de-

rinliğine erişme, anlamayı da bilgice bir yorumla idrak düzeyine

eriştirme yeteneklerini geliştirmeyen toplumlar içinde bulundu-

ğumuz dönemde orta gelir tuzaklarını aşarak, gelişmiş toplumlar

kervanına katılamıyor. İş insanlarımız, nitelikli girdi sağlama, iş

süreçlerin hızlandırılması, nitelikli işgücü sağlanması, etkin koor-

dinasyon, finansmana erişebilirlik konularıyla ne kadar ilgili iseler

o kadar hatta ondan fazlasıyla analitik yeteneklerin beslediği

bilinç, bakış açısı, buluş ve beklenti sorunlarına o kadar hatta

ondan daha fazlasıyla ilgili olmak zorundadırlar. Analitik yetenek-

lerini geliştirmeyen bireyler, topluluklar ve toplumlar geleceğin

dünyasında kendilerine doğru bir yer bulabilmede zorlanacaktır.