TÜMOTOMOBİLLERİ ÜRETME
AŞAMASINA GELİNDİ
Prof. Dr. Mehmet ÇELİK
TÜBİTAK Başkan Yardımcısı
B
ilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
öncülüğünde başlatılan Türk
otomobilini geliştirme projesinin en önemli
kazanımı, milli teknolojilerin denenmesine
ve tarihçe kazanarak kendisini ispatlamasına
imkan verecek bir platform olmasıdır. Türk
otomobili geliştirme projesinin ikinci önemli
kazanımı ise oluşturacağı marka yoluyla
sağlayacağı katma değerdir.
Otomobil sanayimiz artık, devrim
otomobilden, devrin tüm otomobilini
üretme aşamasına geldi. Burada amaç,
geleceğin teknolojisi ile donatılmış, dünyada
da rekabet avantajı elde edebileceğimiz,
menzili uzatılmış, elektrikli araç modelini,
Türkiye’de yerli bir marka ile dünya
yollarına çıkarmaktır. TÜBİTAK olarak bu
konuda devrim niteliğinde çalışmalarımız
desteklerimiz var. Yerli arabanın motor gibi
temel malzemelerinin üretiminin Ar-Ge’sini
TÜBİTAK üstleniyor. MAM Kampusumuzda,
Motor Mükemmeliyet Merkezi ve Otomotiv
Mükemmeliyet Merkezi kurduk. TÜBİTAK’ta
geliştirdiğimiz batarya teknolojilerini, Türk
otomobilinde kullanacağız. Bu araç, iki liralık
şarj maliyeti ile büyükşehir trafiğinde 100
km yol yapabilecek, bu daha da artırılacak.
Aracımızın en belirgin vasıflarından biri
de otonom araç sistemleri ile donatılacak
olması. Türk otomobil projesi sadece marka
üretme değil, aynı zamanda teknolojiyi de
üretme projesidir. Kanımca bu projenin
esas çıktısı hayatın her alanına dokunacak
yeni teknolojiler olacaktır. Türk otomobili
sayesinde bu teknolojiler raflarda ve proje
dosyalarında kalmayacak. Biz TÜBİTAK olarak
Ar-Ge projelerine, akademik dünyaya destek
veriyoruz.
K
endi Türk markamızı, kendi Türk
teknolojimizi, yerli teknolojimizi
geliştirmeyi hedefliyoruz.
Sadece araç tasarlamıyoruz. Projeyi
bir bütün olarak modelledik, bunu
nasıl satarız, satış sonrası ağı nasıl
kurgularız, yerli sanayicilerle bunu nasıl
birlikte gerçekleştiririz gibi konuların
hepsi modellendi, modelleniyor ve
çalışıyoruz. Hali hazırda fizibilite süreci
tamamlandı. Yol haritamızı belirledik.
Bu projenin üç sacayağı var. Birinci
sacayağı TÜBİTAK, Ar-Ge’nin sorumluluğu
TÜBİTAK’ta. İkinci sacayağını Mühendislik
AŞ olarak adlandırıyoruz, bunu da
Otomotiv Mükemmeliyet Merkezi’ne
konumlandırıyoruz. Üçüncü sacayağı ise
Seri Üretim AŞ, bu noktada Bilim Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığımız zaten çalışmalara
devam ediyor. Yerli batarya teknolojisi, en
mihenk taşı, kritik konu bu. TÜBİTAK’ta hali
hazırda batarya teknolojilerini çalışan bir
ekibimiz var. Dört megavat saate kadar
kapasitede, seri üretim olmasa dahi hücre
üretebilecek alt yapılarımız var. Batarya
teknolojileri üzerine çok yoğun bir şekilde
çalışıyoruz. Artık, mekanik araçlardan
tümüyle yazılımların, donanımları,
kontrol ünitelerinin yoğun olduğu bir
noktaya gelmiş durumdayız. Bu noktada
kontrol sistemleri çok kritik. Kendi yerli
yazılımınız, özgün yazılımınız, yerli kontrol
sistemleriniz çok büyük öneme sahip. Bu
konuda da yine TÜBİTAK’ta çalışıyoruz.
TÜBİTAK seri üretim yapmayacak, yan
sanayicilerimizle birlikte yapacağız. Üretim
altyapısını kurup, 2019’dan itibaren seri
üretime geçeceğiz.
YERLİ BATARYA TEKNOLOJİSİ
PROJENİN EN MİHENK TAŞI
Dr. Murat DEMİRCİ
TÜBİTAK MAM Enerji Enstitüsü
Müdür Yardımcısı
47
EKONOMİK
FORUM