Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  47 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 132 Next Page
Page Background

TÜMOTOMOBİLLERİ ÜRETME

AŞAMASINA GELİNDİ

Prof. Dr. Mehmet ÇELİK

TÜBİTAK Başkan Yardımcısı

B

ilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı

öncülüğünde başlatılan Türk

otomobilini geliştirme projesinin en önemli

kazanımı, milli teknolojilerin denenmesine

ve tarihçe kazanarak kendisini ispatlamasına

imkan verecek bir platform olmasıdır. Türk

otomobili geliştirme projesinin ikinci önemli

kazanımı ise oluşturacağı marka yoluyla

sağlayacağı katma değerdir.

Otomobil sanayimiz artık, devrim

otomobilden, devrin tüm otomobilini

üretme aşamasına geldi. Burada amaç,

geleceğin teknolojisi ile donatılmış, dünyada

da rekabet avantajı elde edebileceğimiz,

menzili uzatılmış, elektrikli araç modelini,

Türkiye’de yerli bir marka ile dünya

yollarına çıkarmaktır. TÜBİTAK olarak bu

konuda devrim niteliğinde çalışmalarımız

desteklerimiz var. Yerli arabanın motor gibi

temel malzemelerinin üretiminin Ar-Ge’sini

TÜBİTAK üstleniyor. MAM Kampusumuzda,

Motor Mükemmeliyet Merkezi ve Otomotiv

Mükemmeliyet Merkezi kurduk. TÜBİTAK’ta

geliştirdiğimiz batarya teknolojilerini, Türk

otomobilinde kullanacağız. Bu araç, iki liralık

şarj maliyeti ile büyükşehir trafiğinde 100

km yol yapabilecek, bu daha da artırılacak.

Aracımızın en belirgin vasıflarından biri

de otonom araç sistemleri ile donatılacak

olması. Türk otomobil projesi sadece marka

üretme değil, aynı zamanda teknolojiyi de

üretme projesidir. Kanımca bu projenin

esas çıktısı hayatın her alanına dokunacak

yeni teknolojiler olacaktır. Türk otomobili

sayesinde bu teknolojiler raflarda ve proje

dosyalarında kalmayacak. Biz TÜBİTAK olarak

Ar-Ge projelerine, akademik dünyaya destek

veriyoruz.

K

endi Türk markamızı, kendi Türk

teknolojimizi, yerli teknolojimizi

geliştirmeyi hedefliyoruz.

Sadece araç tasarlamıyoruz. Projeyi

bir bütün olarak modelledik, bunu

nasıl satarız, satış sonrası ağı nasıl

kurgularız, yerli sanayicilerle bunu nasıl

birlikte gerçekleştiririz gibi konuların

hepsi modellendi, modelleniyor ve

çalışıyoruz. Hali hazırda fizibilite süreci

tamamlandı. Yol haritamızı belirledik.

Bu projenin üç sacayağı var. Birinci

sacayağı TÜBİTAK, Ar-Ge’nin sorumluluğu

TÜBİTAK’ta. İkinci sacayağını Mühendislik

AŞ olarak adlandırıyoruz, bunu da

Otomotiv Mükemmeliyet Merkezi’ne

konumlandırıyoruz. Üçüncü sacayağı ise

Seri Üretim AŞ, bu noktada Bilim Sanayi ve

Teknoloji Bakanlığımız zaten çalışmalara

devam ediyor. Yerli batarya teknolojisi, en

mihenk taşı, kritik konu bu. TÜBİTAK’ta hali

hazırda batarya teknolojilerini çalışan bir

ekibimiz var. Dört megavat saate kadar

kapasitede, seri üretim olmasa dahi hücre

üretebilecek alt yapılarımız var. Batarya

teknolojileri üzerine çok yoğun bir şekilde

çalışıyoruz. Artık, mekanik araçlardan

tümüyle yazılımların, donanımları,

kontrol ünitelerinin yoğun olduğu bir

noktaya gelmiş durumdayız. Bu noktada

kontrol sistemleri çok kritik. Kendi yerli

yazılımınız, özgün yazılımınız, yerli kontrol

sistemleriniz çok büyük öneme sahip. Bu

konuda da yine TÜBİTAK’ta çalışıyoruz.

TÜBİTAK seri üretim yapmayacak, yan

sanayicilerimizle birlikte yapacağız. Üretim

altyapısını kurup, 2019’dan itibaren seri

üretime geçeceğiz.

YERLİ BATARYA TEKNOLOJİSİ

PROJENİN EN MİHENK TAŞI

Dr. Murat DEMİRCİ

TÜBİTAK MAM Enerji Enstitüsü

Müdür Yardımcısı

47

EKONOMİK

FORUM