EKONOMİK
FORUM
48
ARAŞTIRMA
Ü
lkemizde hali hazırda kamyon,
otobüs, minibüs, traktör ve iş
makinaları üretiminde yerli markalar
mevcut. Bununla birlikte kalite,
maliyet, teslimat performansında
dünya ölçeğinde yer almış, küresel
firmalara üretim yapan ve 60 yıllık
bir tecrübesi olan tedarik sanayi
firmalarına sahibiz. Ayrıca her
platformda dile getirdiğimiz üzere,
sadece TAYSAD üyelerinin ürün
gamı, elektronik parçalar dışında
bir aracın %70-80’lik bölümünü
T
üm dünyada daha az sayılarda ve
nispeten emek yoğun olarak üretilen
kamyon, otobüs, midibüs, minibüs gibi
ticari vasıta üretimi de ülkemizde başarı
ile yapılmıştır. Hatta rahatlıkla ticari
vasıtada kendi markalarımızın olduğunu
söyleyebiliriz. Bu gün bağımsız pek çok ticari
vasıta markamız var. BMC, Güleryüz, Karsan,
Otokar, TEMSA, TCV bunlardan bazıları.
Bunların ötesinde dünya için üretim yapan
global markalara da sahibiz. Isuzu, M.A.N,
Mercedes gibi. Hatta çok özel kullanımlar
için ürettiğimiz ticari vasıtalarımız da var.
Konularında çok da başarılılar. Hidromek,
Türkkar gibi. Otomobilde ise ürettiğimiz
dünya markalarının yaklaşık %70'ini
gelişmiş ülkeler dahil tüm dünyaya ihraç
ediyoruz. Bunun ötesinde Türk otomotiv
yan sanayinin ürettiği parçaların ihraç
edilmediği ya da kullanılmadığı marka
yok gibi. Türkiye’nin en çok ihracat
yapan sektörü olan otomotiv ve yan
oluşturabilecek çeşitlilikte.
Ancak mevcut durumda özellikle
gömülü yazılım, elektronik, aktif-pasif
emniyet sistemleri gibi alanlardaki
yetkinliğimizi de geliştirmemiz
gerekmekte. Sonuç olarak; yerli
marka otomobil üretimi için gerekli
olan altyapı ve tedarik konusunda
hiçbir sorun yoktur. Yerli marka
otomobil üretimini ise TAYSAD olarak
gönülden destekliyor ve Türk otomotiv
sanayinin bu projeyi başarıyla hayata
geçirebileceğine inanıyoruz.
sanayinin yıllık ihracatı ise 22 milyar
dolar mertebesinde.Otomobili de diğer
ticari mallar gibi düşünebiliriz. Her ticari
malın bir teknik, yani üretim; bir de ticari,
yani pazarlama merhalesi vardır. Teknik
yönden Türkiye otomobili halen üreten
bir sanayiye sahiptir. Hem de başarılı
bir üreticidir. Her yıl pek çok markanın
Türkiye’deki üretim birimi dünya çapında
başarılara imza atmaktadır. Hem ana ve
hem de yan sanayinde yılın en başarılı
üreticisi unvanına sahip pek çok tesisimiz
var. Keza yurtdışına lisans ve know-how
satan, yurtdışında tesis kuran pek çok yan
sanayi tesisimiz de mevcuttur. Ar-Ge ve
mühendislik hizmeti Türkiye’de yapılan ve
dünyanın başka yerlerinde üretilen yan
sanayi ürünlerimiz de var. Bunları birleştirip,
ana ürünü elde ettikten sonra dünyaya
pazarlamak ise tamamı ile ticari bir olaydır.
Hatta sadece ticari değil aynı zamanda
imaj, güven ve reklam olayıdır.
ALTYAPI VE TEDARİKTE
HİÇBİR SORUNUMUZ YOK
PAZARLAMA İÇİN İMAJ
GÜVENVE REKLAM GEREKİYOR
Alper KANCA
Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği
(TAYSAD) Başkanı
Yunus ÇİFTCİ
TOSB Otomotiv Yan Sanayi İhtisas Organi-
ze Sanayi Bölgesi Yönetim Kurulu Başkanı