➔
Verileri malumata, malumatları bilgiye,
bilgileri anlamaya, anlaşılanı uygun ürün ve
hizmetlere dönüştürebilme yeteneği entelektüel
kapitalizmin temel girdisini oluşturuyor. Bu
konuda özellikle eğitim sistemimizde “düşünce
ve inanç özgürlüğü sınırları” net olarak tanım-
layan yeni bir yapılandırma üzerinde mutlaka
uzlaşılmalı.
➔
Entelektüel ve sistem kapasitesinin, zen-
ginlik üretiminde belirleyici rolü dikkate alı-
narak, her iki kapasitenin nasıl geliştirileceği
üzerinde bir “ulusal ortak görüşte” birleşilmeli.
➔
Kırsal kültür hızlı biçimde değişirken,
kent kültürünün oluşmasında güçlükler yaşa-
nıyor: Kapsayıcı ve işleyen kurumlar yaratama-
dığımız için “topluluk ilişkilerinden”, “toplum
ilişkilerine” geçişin boşluklarından beslenen
“kasaba kültürü” gelişmemizi engelliyor. Ekono-
mideki patinajın nedenlerinden biri olan kasaba
kültürünün nasıl aşılacağı üzerinde uzlaşma
sağlanmalı.
➔
Nüfusu azalan ülkelerde büyüme oranları
düşerken, nüfusu artan ve büyük nüfuslu ülke-
lerde yüksek oranlı ekonomik büyüme sürüyor.
Bu eğilim, insanlığın yeni yüzleştiği olgulardan
biri. Bu kadar net bir eğilim iş yöneticilerinin
günlük sorunları arasına girmeli.
➔
Rekabet gücü önemli ölçüde “dönüştürücü
inovasyona” dayanıyor. Ülkeyi yönetecek hükü-
metlerin inovasyon algısının netleştirmesi etkili
bir araç olacak. İş dünyasının işini kolaylaştır-
mak için bu alana toplumsal ilginin çekilmesi
ve toplumsal enerjinin bu alana odaklanmasının
sağlanmalı.
➔
Analitik ihtiyacı hızla artıyor; analitik 3.0
aşamasına geçilmesinin gerekleri ortaya konma-
lı. Analitik 3.0 aşamasına geçişin hızlandırılması
için gerekli kapsayıcı kurumların oluşturulması-
nın koşulları açıkça tanımlanmalı.
➔
Endüstrinin iç örgütlenmesindeki tekno-
lojik sıçramaların yarattığı. yaşam biçimlerini
derinlemesine değiştiren “endüstri 4.0” aşaması-
na uyum için gerekli yapısal reformlar taleplerde
net olarak ortaya konmalı.
➔
İnsan kaynağı yönetiminde “iyi okul ve
iyi iş” algısı, yerini “kendine sürekli yatırım
yapmaya motive olmuş insan” algısına bırakıyor.
Eğitim sistemimizin söz konusu eğilimi dikkate
alan bir anlayışa nasıl tasarlanacağı da ayrıntı-
landırılmalı.
➔
Net bilgi, etkin koordinasyon ve odaklan-
ma kaynak kullanmada verimin temelini oluş-
turuyor. Türkiye’de net bilgi için her anlamda
dinamik bir envantere ihtiyaç var. Bugünkü bilgi
üretimi yapısı, orta ve uzun dönemli yatırımlar
yapılmasını engelleyici. Bilgi üretimi konusunda
yeni yapı, işlev ve kültür hükümet programla-
rında, girişimci taleplerinde ağırlıklı biçimde
tartışılmalı ve tanımlanmalı.
➔
Üç boyutlu baskı ve eklemeli üretimin iş
süreçleri ve iş gücü profillerini köklü biçimde
değiştireceği artık bir sır değil. Üretim örgüt-
lenmesinin içyapısındaki değişmenin yönü ve
hızı üzerinde değerlendirmeler yapılmalı, bir
toplumsal irade ortaya konmalı.
➔
“Akıllı, bağlantılı ürünler” mekânda yeni
ticaret ağı oluşturuyor. Bütün bağımsız analizler
gelecek 25 yılda ürünlerin köklü biçimde değişe-
ceğini, sektör sınırlarının yeniden çizileceğini,
verimliliklerin en az %25 düzeyinde artacağını
gösteriyor. Bu öngörünün irdelenmediği bir
ortaklık protokolü eksikli olur. Akıllı, bağlantılı
ürünler karşısında toplumsal enerjinin nasıl
yönlendirileceğinin ayrıntısına girmeli.
➔
“Üretimin iç örgütlenmesi”, “endüstri-
devlet ilişkileri” ile “devletlerarası ilişkiler”
yeniden yapılanıyor. Özellikle endüstri-devlet
ilişkileri bağlamında “teşvik sistemlerinin” ye-
niden tasarlanması gerekiyor. Teşvik sisteminin
mekan-odaklı, sektör-odaklı olmaktan çıkarılıp
proje-odaklı esnek bir yapıya kavuşturulması,
geri bildirimle kaynak veriminin sağlanması da
gündemde yerini almalı.
➔
Piyasa yapıcısı büyük ölçekli kuruluşların
“erişebilirlikleri” ile “küçük ve orta ölçek yapının
esneklik ve hızını” dengeleyen örgütlenmelerin
başarılı olduğunu gözlemleniyor. Yeni iş ağları-
nın önünü açan, girişimcinin işini kolaylaştıran
yasal çerçeveler hakkında net hedefler konmalı.
TOBB Ekonomik Forum Dergisi’nin bir son-
raki sayısında önemli görülen eğilimleri paylaş-
mayı sürdüreceğim.
Rekabet gücü
önemli ölçüde
“dönüştürücü
inovasyona”
dayanıyor.
Ülkeyi yönetecek
hükümetlerin
inovasyon
algısının
netleştirmesi
etkili bir araç
olacak.
İş
dünyasının işini
kolaylaştırmak
için bu alana
toplumsal
ilginin çekilmesi
ve toplumsal
enerjinin
bu alana
odaklanması
sağlanmalı.
EKONOMİK
FORUM
93
i