Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  73 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 73 / 132 Next Page
Page Background

EKONOMİK

FORUM

73

i

AVRUPA BİRLİĞİ

lemlerle karşılık vermeye çalışıyor. Rusya’nın

Suriye’ye doğrudan müdahalesi durumu

daha da güçleştirdi. Her ne kadar Avrupa son

zamanlara dek arka planda kalmayı tercih et-

tiyse de, durum artık göz ardı edilemeyecek

noktaya ulaşmış bulunuyor.

Şu anda birçok AB ülkesi mültecilere ka-

pılarını açmakla (özellikle Almanya) kendi

vatandaşlarının korkuları doğrultusunda

kısıtlayıcı politikalar geliştirmek arasında

ikilem yaşıyor. Sonuçta AB, bazı üye devletler

dışında, dayanışma ve sorumluluk duygu-

suyla, kendi içinde gerekli düzenlemeleri

yapmanın yanı sıra, ön safta olup mültecile-

rin çoğuna sığınma hakkı veren ülkelerle de

etkileşimini artırma kararı aldı.

4

Buradaki

temel amaç, Avrupa’ya düzensiz göç akışını

engelleyerek, iskân plan ve programları va-

sıtasıyla meşru sığınmacılardan bir kısmını

AB’ye düzenli şekilde alacak bir süreç oluş-

turmak. AB, mültecileri kendi bölgelerinde

tutmak için onlara ev sahipliği yapacak ül-

kelere istihdam, eğitim, gıda ve sağlık hiz-

metlerinin sağlanmasında da yardımcı olma

niyetinde.

Türkiye’de yaklaşık iki milyon Suriyeli

mülteci bulunduğu ve bu yıl 350 binden

fazlasının Avrupa’ya gitmek üzere Türki-

ye’den ayrıldığı göz önünde tutulduğunda,

Türkiye AB’nin acilen işbirliğine gitmek

istediği anahtar ülke konumunda oluyor.

masının olanaksız olduğunu öne sürerek Avrupa’ya yönelmesini

bekliyor.

2

Avrupa’nın Türkiye’den beklentisi kimi zaman Avrupalı

cihatçıların transit geçişini engellemeye yönelik beklentileriyle

sınırlı kalmış ve Türkiye de işbirliği için AB’den ziyade NATO’ya

yönelmiş olsa da, dış politika alanında, karşılıklı güvenin inşası

yönünde başlangıç noktası teşkil edebilecek bir işbirliği için ne-

denlerin mevcut olduğu açıkça görülüyor.

Her ne kadar karşılıklı ihtiyaçlardan kaynaklanan önemli bir

potansiyel olsa da, Türkiye’nin büyük ölçüde iç siyasetindeki ko-

şulların da etkisiyle dış politikasının belirsiz bir rota çizmesinden

dolayı güven sorununu aşmak zor gibi görünüyor. Buna karşılık

kendi krizleri ve ortak dış politika hedefi belirlemekte yaşadığı güç-

lükler nedeniyle AB de, Türkiye’nin karşı karşıya olduğu güvenlik

krizlerinde önemli bir rol oynamaya hazır görünmüyor. Böylece

iki tarafın da uzun vadede stratejik hedefleri olmadığından, dış

politikada kurumsallaşmış bir işbirliğinin en azından şu an için

zor olduğu söylenebilir. Türkiye’nin AB’ye stratejik ortak olma

olasılığının bir göstergesi olarak ülkenin AB deklarasyonlarına ve

AB Konseyi kararlarına uyma oranına bakacak olursak, son yıllarda

bu oranın büyük ölçüde azalmış olması (2010’da %74’ten 2014’te

%29’a) bu alandaki işbirliği konusunda çok da umut verici değil.

MÜLTECİ KRİZİNİN ÇÖZÜMÜNDE İŞBİRLİĞİ

Avrupa İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana dünyada yaşanan

en ciddi mülteci krizine oldukça hazırlıksız yakalandı. Ana vatan-

larında bir gelecekleri kalmadığı sonucuna varan Suriyeli sayısı

arttıkça, bunlardan birçoğu güvenli ve istikrarlı bir ortamda yeni

bir başlangıç yapabileceği umuduyla Avrupa’ya giden riskli yolu

seçmeye başladı.

3

Krizin esas nedeni olan Suriye’deki savaşı en

azından yakın gelecekte sonlandırabilmek kapasitelerinin ve

arzularının ötesine geçtiğinden, Avrupalı liderler krize acil ön-

2)

Michael LEIGH, A

New Neighbourhood

Strategy, Ekim 2014.

3)

Omer GHABRA,

“Why Syrian

Refugees in Türkiye

are Leaving for

Europe”, The Nation,

28 Eylül 2015.

4)

The Roots of

Europe’s Refugee

Crisis, Carnegie

Europe, Carnegie

Endowment for

International Peace,

1 Ekim 2015.