Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  107 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 132 Next Page
Page Background

107

EKONOMİK

FORUM

B lg otor tes n hep m z n kabul edeb leceğ b r

merkezde oluşturmalıyız. TOBB g b kapsamlı b r

örgütün öncülüğünde değ ş k kurumların katılımıyla

oluşturulacak “Endüstr 4.0 Tartışmaları Değerlend rme

Enst tüsü” şlevsel olab l r.

“ağ” olduğunu söylüyor. Bulut bilişim ve ağ’ın birbirine çok benze-

diklerini belirterek, ağ›ın sadece bilgiye ulaşım anlamına gelmedi-

ğini, aynı zamanda dünya genelindeki tüm işletim gücüne erişim

anlamına geldiğinin altını çiziyor. Bir ağ söz konusu ise orada tüm

bilgisayarlar birbirine bağlı durumdalar. Bulut bilişimde ise kimi

zaman A bilgisayarını bazen B bilgisayarını kullanıyoruz. Bulut bili-

şimle dağıtılmış bir iletimgücü oluşturuluyor. Bugün ağ işletiminde

parçacık fiziğinden, finans işlemlerinin yürütülmesine; sağlık alanın-

dan kütüphanelerin yönetilmesine; astronomiye, iş dünyasının her

alanına ve araştırmalara kadar kullanma alanı hızla yaygınlaşıyor.

Yaşamı bu kadar derinden etkileyen bir teknolojik gelişme

karşısında, toplumu yönetme iddiasında olan bütün aktörlerin ağır

sorumlulukları var. Öncelikle, internet ve bulut bilişimle ilgili ortak

değerlerimizin neler olduğunu sorgulamalıyız. Ortak değerlerimizi

netleştirebilirsek, ortak irade ortaya koyabiliriz. Ortaya koyacağımız

ortak iradeyi projelendirerek; internet ve bulut yönetişiminin temel

ilkelerini de belirleyebiliriz.

Yasal düzenlemeler

Biz toplum olarak yeterince tartışmasak da “erişim haklarına

saygının” sınırlarının nasıl belirlenmesi gerektiği başka toplumların

gündeminde yerini aldı bile. Hemen ardından “barış ve güvenliği

koruma”adına erişimhaklarının sınırlarının nerede durması gerektiği

sorgulanıyor. Erişilebilirlik ve ulaşılabilirlik alanındaki gelişmeler, bağ-

lantıların alabildiğine artması dikkate alınarak,“dışa açık işbirliklerinin”

sınırlarını belirleme de gelişmek isteyen toplumların ilgi alanında.

Daha da önemlisi kalkınmanın etkin araçlarından biri olan“kapsayıcı

kurumlar yaratma” konusu internet ve bulut bilişim bağlamında

da irdelenerek, endüstri 4.0’ın temel yapısı olan “internet ve bulut

stratejisi”oluşturulmaya çalışılıyor.

“İnternet ekonomisinde özel firma egemenliğinin”olası etkilerini

tartışmayan bir toplumun yakın geleceğini güven altına alabilir mi?

Hükümetlerin, fizik alanlar gibi siber uzayda egemenlik arayışları

gündemde önemli bir yere sahip. Bu konularda olup bitenlerle ilgili

tutarlı bir stratejisi olmayan toplumların “yönetişim kalitesi” düşük

kalıyor.

Teknik gelişmelerini hızı nedeniyle, internet ve bulut bilişim

alanındaki “yasal düzenlemeler”gelişmelerin çok gerisinde kalıyor.

Yasal düzenlemelerin gecikmesini siyasi iradenin üzerine yıkarak

sorumluluktan kurtulamayız. Uluslararası internet ekonomisinin

değişkenliği karşısında, kendi hak ve çıkarlarımızı koruma bilin-

cimizi gerektiği düzeye çıkarmalıyız. İnternet geliştirme, internet

yönetişimi, internet kamu politikaları alanında hayatın gerçeğine

uyan önerileri sürekli üretmeliyiz. İnternetin küresel yönetiminde

izleyici değil de standartları belirleyenler arasında yer almamız için

hangi ön hazırlıkları yapmamız gerektiği üzerinde bir ortak proje

oluşturmalıyız.

Toplumumuzun “aktif internet kültürü” yaratması gerekiyor.

Aktif internet kültürü, öncelikle internet kapasitelerini artıran teknik

gelişmelerin yakından izlenmesini, kullanma ve üretme becerisinin

artırılmasını gerektirir. Bir adım sonrasında, internet ve bulut bilişi-

minin sosyo-ekonomik ve kültürel anlamda etkilerini gözlemek, bu

alanda toplumun çıkarları ile bireyin yararlarını dengeleyici meka-

nizmalar oluşturmak gerekli.

Endüstri 4.0 aşamasını yakalamamız için internet, bulut bilişim,

analitik, akıllı ve bağlantılı ürünler, üç boyutlu baskı ve eklemeli

üretim, insan kaynağı arzı, Ar-Ge, inovasyon, tasarım ve marka kav-

ramlarına yüklediğimiz değerleri irdelemeliyiz.

Zayıf noktalarımızdan biri,“sloganları ciddi fikirler yerine koyma”

alışkanlığımızdır. Endüstri 4.0 aşaması bu kötü alışkanlığın tutsağı

olmamalıdır. Ülkemizde çok ciddi tartışmalarda bile“rasyonel otori-

telerin eleştirisi”olmadığı için herkes her şeyi uluorta söyleyebiliyor;

kimse söylediğinden hatta yaptığından sorumlu tutulamıyor.

Bilgi otoritesini hepimizin kabul edebileceği bir merkez oluş-

turmalıyız. TOBB gibi kapsamlı bir örgütün öncülüğünde değişik

kurumların katılımıyla oluşturulacak “Endüstri 4.0 Tartışmaları De-

ğerlendirme Enstitüsü” işlevsel olabilir.

Enstitü, öncelikle dünya genelindeki tartışmaları izleyerek,

“eğilimlerin yarattığı büyük akışların” neler olduğunu bize eş za-

manlı olarak aktarabilir. Ayrıca, söz konusu enstitü, tartışmaların

“indirgemeci mantık tuzaklarına”yakalanmasının da önüne geçebilir.

Enstitü, internet ve bulut bilişimbazı üzerinde hızlanan endüstri 4.0

aşamasında ülkemizin “olanak ve kısıtlarıyla” ilgili aşırı ya da noksan

değerlendirmelerin yapılmasını sınırlayabilir de.

Enstitü, veri kaynakları, veri merkezleri, veri bilimcilerinin yetişti-

rilmesi, bilgileri iş çevresine anlatabilen veri sanatçılarının yaygınlaş-

masına, veri mimarisinin oluşturulmasına da katkı yapabilir.

Özetlemek gerekirse, enstitü, endüstri 4.0 aşamasını yakalama-

mız için sürecin bütün bileşen ve bağlamlarına ilişkin bir erken uyarı

mekanizması oluşturabilir.