Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  109 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 109 / 132 Next Page
Page Background

109

EKONOMİK

FORUM

"Ülkem zdek küçük ve orta ölçek şyerler n n hızla d j tal teknoloj

kullanmaya geçmes gerek” demek yeterl değ l. İş dünyasının örgütler ,

entelektüel ve prat k uygulamalar bağlamında yapacaklarımızı b r

plana, projeye, merkez b r akla bağlamamız gerek yor.

bilim insanlarını ve en iyi analistleri bünyemize katma" sorumluluğuna

götürür. Tamda sözü edilen nedenle, "dijitali teknoloji değil, insanı bir

konu olarak düşününün" önerisinin haklılığını tartışmamız gerekir.

İkincisi, ülkemizde ister insanın performansını artırsın, isterse

insanın yerini alan teknolojilerin yaratacağı sorunlar üzerine durulsun,

"günümüzde teknoloji ile dijitali birlikte ele almak gerekiyor."

Dijitalin alternatifi başka bir teknolojik düzeye erişinceye kadar,

insanın performansını artıran, yaşambiçimi ve yaşam tarzını belirleyen

teknolojiler arasında dijitalin ağırlaşan etkisini hesaba katmalıyız.

Federer'in altını çizdiği üçüncü etken,"dijitale yatırım yaparken

nicelikten çok ürün değerine odaklanmak gerekiyor: Ne kadar sattığı-

mız değil, yarattığımız etki önemli" hale geliyor. Bir yenilik alanı olarak

dijitalleşmeyi doğru yönetebilmek için teknolojinin olası etkilerini

iyi bilmeliyiz ki yatırımlarımızı doğru yerde, doğru zamanda, doğru

yapılara yönelik yapabilelim.

Beşinci öneri, "veriyi müşteriyi anlamak için kullanın; müşterilere

değer katacak yatırımlar yapın" uyarısıdır. Her dönemde iş yerlerinin

uzun ömürlü olmalarının üç ayağı vardır: Kendi çalışanınınmotivasyo-

nu, müşterinin bağlılığı ve nakit akımının yönetim. Dijital teknoloji her

üç alanının kontrolü için bize çok sayıda olanak sunuyor.

Altıncı öneri, "küçük ve orta ölçek işyerlerinin büyümesi için birçok

fırsat var; dünya ile bağlantı kurarak fırsatları değerlendirebilirsiniz."

Makinelerin birbiriyle iletişim kurması, internette ve bulut bileşimde

her şeyin birbirine bağlanabilmesi; akıllı, bağlantılı ürünlerin hızla

yaşamımıza girmesi, analitiğin temel üretim girdisi haline gelmesi, üç

boyutlu baskı ve eklemeli üretimin değer üretmenin bütün halkalarını

yenilemesi; değer üretiminin örgütlenme biçiminin değişmesi gibi

tanıdık ve bildik olmayan bir alana doğru ilerliyoruz. Bağımsız bütün

araştırmalar, küçük ve orta ölçek yapının köklü değişmeler göstere-

ceğini kanıtlıyor. Şimdi bize düşen görev, değişik takımlar oluşturarak

ülkemiz açısından bu yeni oluşumu en üst düzeyde nasıl değerlendi-

rebileceğimizin yanıtlarını aramadır.

Hizmetin yıldızı parlıyor

Federer'in yedinci uyarısı, "hizmetleriyle ve ilişkileriyle değer ya-

ratmayı öğrenmeyen şirketler geleceğe yürüyemez,"cümlesiyle özet-

lenebilir. Hizmetlerin yıldızının parladığı bir gelişme aşamasındayız.

Hizmet üretiminin etkili olabilmesi içinmüşteri ihtiyaçlarını tanıması ve

müşteriye en kısa zamanda erişebilme yetkinliğinin geliştirilmesi gerekir.

Açıklanan diğer çalışma konuları kadar hizmet üretiminde insanımızın,

şirket yönetimlerinin, kamu örgütlerinde çalışanların ve sivil inisiyatif-

lerin bir uzlaşılan bir strateji geliştirmeleri gerekir. Ne yazık ki ülkemizde

böylesi bir ortak çalışma gelenekleri yerli yerine oturmuş değildir.

İş dünyası dediğimizde sadece imalat kesimi ve somut ürünler

de anlaşılmamalı. Çünkü dijital kökenli yenilik sadece iş yaşamıyla

sınırlı değil. Japon çağdaş sanatçı topluluğu teamLamb sözcüsü

Ikkan Sanada

2

, bilgi toplumunda bilginin dinamik ve akışkan halinin,

fiziksel varoluşa herhangi bir bağımlılık içinde olmadığını söylüyor.

Kendilerinin, sanatın fiziksel sınırlar ve bağlardan özgürleşmesi ge-

rektiğini düşündüklerini belirterek, "Sanat dijital çerçevesiyle daha

genişlemiş durumdadır ve bu nedenledir ki izleyiciler onlarla fiziksel

maddelerin ötesinde bir ilişki kurabilmektedir" diyor. Üretim alanımız

sanat, fiziksel ürünler ya da yaşam biçimimizde yer alan başka bir şey

olabilir. Örneğin tarımve hayvancılık ilgi alanımız olabilir. İş alanlarında

kararlar alırken yönlendirici eğilimlerin yarattığı fırsat ve tehlikeleri

analiz etmeliyiz. Bilim ve teknik alanındaki değişmelerin yarattığı ve

yönlendirdiği eğilimlerin tarım ve hayvancılıkta doğrudan ve dolaylı

etkilerini de gözlemezsek, bütünsel bir kalkınma yaratamayız.

Teknoloji "hiç bir şeyi unutmayacağımız saklama ve erişebilme"

olanakları yaratıyor. Bu yeni eğilim bilgi birikiminin sınırları genişleti-

yor. Bilgi sınırlarının genişlemesi, tarımsal üretimde toprağı daha iyi

tanımamızı, bitkinin toprakla ilişkilerini anlamamızı ve öğrenmemizi

kolaylaştırıyor. Modern seralarda, taşlarından ayıklanmış, nadası zama-

nında yapılmış yaban ot mücadelesi tamamlanmış, sulama olanakları

sağlanmış bitek topraktan aldığımız ürünün birkaçmisli verimalınma-

sının nedeni, bilgi sınırlarının ve kontrol tekniklerin geliştirilmesidir.

Bilimi ve teknolojideki gelişmeler, bütün üretim alanlarında oldu-

ğu gibi, tarımsal üretimi ve hayvan yetiştirilmesinde bilginin yarattığı

büyümeyi yerel doğrusal eksenden, küresel ve üstel büyüyen eksene

kaydırıyor. Tarım alanında nelerin olacağını merak edenlerimizin

CRISPR Cas 9 metodundaki gelişmeleri ve benzerlerini yakından

izlemeleri gerekir.

Erken aşama fırsatı

Dijital teknoloji bütün üretim alanlarının bileşen ve bağlam

dengelerini yeniden kurma potansiyeline sahip. Dijital oluşumları

görmezden gelmek işimizi zorlaştırır; onunla yüzleşme özgüvenini

geliştirmek de gelişme kapılarını açar. Ülkemizin iş dünyasında kanaat

önderi ve karar alıcı mevkide bulunanlar gerekli yoğunluk, yaygınlık

ve derinlikte 'dijital dönüşümü' tartışmalı gerektiği kadar hızda içsel-

leştirmeye çalışmalı.

"Ülkemizdeki küçük ve orta ölçek işyerlerinin hızla dijital teknoloji

kullanmaya geçmesi gerek" demek yeterli değil. İş dünyasının örgüt-

leri, entelektüel ve pratik uygulamalar bağlamında yapacaklarımızı

bir plana, projeye, merkezi bir akla bağlamamız gerekiyor. Öngörme

ve önlem almadan, yapılan işleri ciddi geri bildirimlerle gözetim de-

netlemeden yana işleyen kurumlara sahip olmadan istenen gelişme

yakalanamıyor.

1)

Şehriban Kıraç," Önce çalışana yatırım yapın" Cumhuriyet, 6 Temmuz 2016

2)

Evrim Altuğ," Kayıp armoninin dijital ressamları" Cumhuriyet 7 Temmuz 2016