Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  107 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 132 Next Page
Page Background

107

EKONOMİK

FORUM

Telif hakkı: Project Syndicate, 2016.

www.project-syndicate.org

Bu yaz B rleş k Krallık’ta gördüğümüz g b eğer Avrupalı

l derler terc hler yapmazlar veya yapamazlar se Avrupalı

seçmenler bu kararları onların yer ne vereb l rler ve l derler

bu sonuçlardan memnun olmayab l r.

Daha iyi liderler gerek

İkinci tip açıklama Avrupa’nın ekonomiden daha iyi anlayan ve

daha iyi politikalar uygulayan erkek ve kadınların, daha iyi liderlere

sahip olması gerektiğini ifade ediyor. Kusurlu politikalar, sadece

tasarruf politikası değil, aynı zamanda eşitsizliği arttıran ve nitekim

genel rağbeti ve potansiyel büyümeyi zayıflatan yanlış, sözde yapısal

reformlar, kuşkusuz ki sorunları daha kötü bir hale getirdi.

Ama Euro bölgesi kaçınılmaz bir şekilde Almanya’nın sesinin

daha yüksek çıktığı politik bir anlaşma. Son yüzyılın üçüncü dö-

neminde Alman politika belirleyicileriyle iş yapan her hangi biri

muhtemel sonucu önceden bilmelidir. En önemlisi, mevcut tüm

araçları verseniz dahi en başarılı ekonomik deha bile Euro bölgesini

refaha eriştiremez.

Euro bölgesinin kötü performansının üçüncü takım nedenleri

ise AB’nin geniş kapsamlı sağ kanat eleştirisi, Avrupa ekonomik ülke

daimi delegelerini sıkıştırma tutkusu ve inovasyon engelleyici düzen-

lemeler. Bu eleştiri yazısında hedefini kaçırıyor. Avrupa ekonomik ülke

daimi delegelerinde iş yasaları veya refah devleti gibi kavramlar 1999

yılında sabit kur sisteminin oluşturulmasıyla veya 2008 yılında krizin

başlamasıyla beraber birdenbire bir değişim yaşamadı. Daha temel

olarak hayat standardı ve yaşam kalitesi önem taşıyor. Bizim Batı’da

boğucu temiz havamız ve suyumuzla ne kadar varlıklı olduğumuzu

inkar edenler Pekin’i ziyaret etmeli.

Euro doğuştan kusurludur

Geriye dördüncü açıklama kalıyor: Euro, tek tek ülkelerin ya-

pıları ve politikalarında daha büyük suça sahiptir. Euro doğuştan

kusurludur. Dünyanın gördüğü en iyi politika yapıcıları bile sistemin

işlemesini sağlayamamışlardır. Euro bölgesinin yapısı altın standartla

ilişkili olan bir ekonomik değişmezlik dayattı. Tek bir para birimi, üye

ülkelerin düzenleme için en önemli mekanizmasını, döviz kuru,

ortadan kaldırdı ve Euro bölgesi, para vemaliye politikalarını kısıtladı.

Asimetrik şoklara ve üretgenlikteki farklılığa cevap olarak ger-

çek (enflasyona göre düzeltilmiş) döviz kurunda bazı ayarlamalar

yapılmalıydı. Yani Euro bölgesinde bulunan az gelişmiş ülkelerdeki

fiyatlar Almanya ve Kuzey Avrupa’ya bağlı olarak düşmeliydi. Ama

Almanya’nın enflasyona karşı katı tutumundan, fiyatlar sabit kaldı,

dolayı diğer yerlerde düzenleme yalnızca sert bir deflasyonla sağ-

lanabildi. Alışıla geldik şekliyle, düzenleme yükü Euro bölgesinin en

fakir ülkeleri ve özellikle oradaki işçilerin üzerine bindi ve zayıflayan

sendikalara ve birçok insanın işsiz kalmasına sebep oldu. Dolayısıyla

Euro bölgesi ülkelerini yakınsama planı büyüyen ülkeler içindeki ve

arasındaki uyumsuzluklardan dolayı acı bir şekilde başarısız oldu.

Bu sistemuzun vadede çalışamaz ve çalışmaz: demokratik politi-

ka başarısızlığını kesinleştirir. Yalnızca Euro Bölgesi’nin kurallarının ve

kurumlarının değişmesi Euro’nun çalışmasını sağlayabilir.

Yedi değişiklik gerekiyor

Bunun için yedi tane değişiklik gerekecektir:

Bütçe açığının GSYH’nin%3 ünden az olmasını gerektiren yakın-

sama kriterinden vazgeçmek,

Tasarruf kriterini, istikrarı sağlamak için dayanışma fonu destekli

bir büyüme stratejisiyle değiştirmek,

Ülkelerin dövizi kendi kontrollerinde değil de Euro bonoları veya

benzer bir mekanizmaya bağlı olan kriz meyilli sistemi yürürlükten

kaldırmak,

Uyum sağlama döneminde yükü paylaşmak daha iyi olur. Cari

hesap fazlasına sahip ülkeler maaşları vemali harcamaları yükseltme

sözü verirse; cari hesap açığına sahip ülkelerde fiyatların daha hızlı

yükselmesi sağlanabilir.

İstihdam artışı hesabı ve istikrarı da sağlayan ABD Federal Re-

zervinden farklı olarak sadece enflasyona odaklı, Avrupa Merkez

Bankası’nın yetki alanını değiştirmek,

Kötü performans gösteren ülkeler ve diğer “bankalar birliği”

bölümlerinden paranın kaçmasını engellemek için ortak mevduat

sigortası oluşturmak,

Euro bölgesinin yavaş ilerleyen ülkelerinin, lider ülkeleri yakala-

yabilmesini sağlayabilmek amacıyla planlanmış sanayi politikalarını

yasaklamak yerine desteklemek,

Ekonomik bakış açısından bunlar oldukça ufak değişimler ama

bugün Euro bölgesi liderleri bunları yerine getirecek siyasi iradeden

yoksun olabilir. Ayrıca bu mevcut yolun yarısının çürük olduğu ger-

çeğini değiştirmiyor. Refahı ve daha çok birlik yaratmayı amaçlayan

sistem tam tersi bir etki yarattı. Barışçıl bir boşanma mevcut açmaz-

dan daha iyi sonuçlar doğurabilir.

Kuşkusuz her boşanma masraflıdır ama bu karmaşık gidişat

daha pahalıya malolabilir. Bu yaz Birleşik Krallık’ta gördüğümüz gibi

eğer Avrupalı liderler zor tercihleri yapmazlar veya yapamazlar ise

Avrupalı seçmenler bu kararları onların yerine verebilirler ve liderler

bu sonuçlardan memnun olmayabilir.