Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  89 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 89 / 132 Next Page
Page Background

D

ünyanın en saygın havacılık enstitüsü olan Amerikan

Havacılık ve Uzay Enstitü’nün (The American Institute

of Aeronautics and Astronautics-AIAA) dünya çapında

düzenlediği “Undergraduate Team Engine Design

Competition 2015” yarışmasında; TOBB ETÜ Makine Mühen-

disliği Bölümü öğrencileri Fırat Kıyıcı, Bertan Özkan, Ozan Can

Kocaman ve Tekin Aksu; Yrd. Doç. Dr. Sıtkı Uslu danışmanlığında

bu başarıya imza attılar.

Yarışmanın finali, bu yıl 51’incisi Orlando-Florida’da dü-

zenlenen “Propulsion & Energy Conference” sırasında gerçek-

leştirildi ve TOBB ETÜ Takımı finalde, ABD’nin Embry Riddle

Üniversitesi’nden üç takımı, Kansas Üniversitesi’nin yanı sıra

İstanbul Teknik Üniversitesi’ni geride bırakarak birinciliği elde etti.

TOBB ETÜ sponsorluğunda yarışmaya hazırlanan ve sunum-

larını gerçekleştiren TOBB ETÜ Takımı’nın danışmanı Makine

Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Sıtkı Uslu

yarışmayla ilgili olarak şu bilgiyi verdi:

“Yarışma, halihazırda uçuşlarına devam eden ve minimum700

yolcu kapasitesine sahip olan yolcu uçakları için daha verimli bir

motorun tasarımını kapsamaktadır. Yarışma isterleri olarak ilk baş-

ta, uçuş yüksekliği olan 12 bin metrede turbofan motorun iyi bir

performans göstermesi ve gene çok önemli olmak üzere, motor ya-

kıt tüketimi, yanma emisyonları ve gürültü gibi istenmeyenmotor

parametrelerinin optimize edilerek azaltılması başta gelmektedir.

Yeni tasarlanan ‘ETU-II-TTF’ yüksek by-pass oranlı turbofan uçak

motoru %16 yakıt tasarrufuyla 22 saatlik uçuş güzergahı için 21

ton daha az yakıt tüketecektir.

Üçüncülük ödülü aldığımız geçen yılki başarımızdan edin-

diğimiz deneyim ile bu yılki yarışmada motorun bileşenlerinin,

kompresör, yanma odası, türbin, itki lülesi, hesaplamalı akışkanlar

dinamiği dahil olmak üzere, ayrıntılı tasarımına daha fazla odak-

landık. Ayrıca türbin kanatlarının soğutulması ve iniş için ters itki

sistemlerinin hesaplamalı akışkanlar dinamiği ile tasarımları da

gerçekleştirildi. Öğrencilerimiz projeye sadece yarışma gözüyle

bakmayıp, işlerini yoğun bir çalışma ve büyük bir ciddiyetle gerçek-

leştirerek projeden uluslararası bir kongre makalesi de çıkardılar.”

EKONOMİK

FORUM

89

i

TOBB ETÜ

TOBB ETÜ Makine Mühendisliği Bölümü öğrencileri, Airbus A350, Airbus A380 ile

Boeing 787 yolcu uçakları için 2025 yılına yetiştirilmesi planlanan çok yüksek bypass

oranına sahip bir motorun tasarlanacağı uluslararası yarışmada

“ETU-II-TTF” adlı

tasarımlarıyla birincilik kazandı.

TOBB ETÜ MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ

GELECEĞİN YOLCU UÇAKLARI İÇİN

MOTOR TASARIMI

YARIŞMASI’NDA BİRİNCİLİK KAZANDI