![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0089.jpg)
D
ünyanın en saygın havacılık enstitüsü olan Amerikan
Havacılık ve Uzay Enstitü’nün (The American Institute
of Aeronautics and Astronautics-AIAA) dünya çapında
düzenlediği “Undergraduate Team Engine Design
Competition 2015” yarışmasında; TOBB ETÜ Makine Mühen-
disliği Bölümü öğrencileri Fırat Kıyıcı, Bertan Özkan, Ozan Can
Kocaman ve Tekin Aksu; Yrd. Doç. Dr. Sıtkı Uslu danışmanlığında
bu başarıya imza attılar.
Yarışmanın finali, bu yıl 51’incisi Orlando-Florida’da dü-
zenlenen “Propulsion & Energy Conference” sırasında gerçek-
leştirildi ve TOBB ETÜ Takımı finalde, ABD’nin Embry Riddle
Üniversitesi’nden üç takımı, Kansas Üniversitesi’nin yanı sıra
İstanbul Teknik Üniversitesi’ni geride bırakarak birinciliği elde etti.
TOBB ETÜ sponsorluğunda yarışmaya hazırlanan ve sunum-
larını gerçekleştiren TOBB ETÜ Takımı’nın danışmanı Makine
Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Sıtkı Uslu
yarışmayla ilgili olarak şu bilgiyi verdi:
“Yarışma, halihazırda uçuşlarına devam eden ve minimum700
yolcu kapasitesine sahip olan yolcu uçakları için daha verimli bir
motorun tasarımını kapsamaktadır. Yarışma isterleri olarak ilk baş-
ta, uçuş yüksekliği olan 12 bin metrede turbofan motorun iyi bir
performans göstermesi ve gene çok önemli olmak üzere, motor ya-
kıt tüketimi, yanma emisyonları ve gürültü gibi istenmeyenmotor
parametrelerinin optimize edilerek azaltılması başta gelmektedir.
Yeni tasarlanan ‘ETU-II-TTF’ yüksek by-pass oranlı turbofan uçak
motoru %16 yakıt tasarrufuyla 22 saatlik uçuş güzergahı için 21
ton daha az yakıt tüketecektir.
Üçüncülük ödülü aldığımız geçen yılki başarımızdan edin-
diğimiz deneyim ile bu yılki yarışmada motorun bileşenlerinin,
kompresör, yanma odası, türbin, itki lülesi, hesaplamalı akışkanlar
dinamiği dahil olmak üzere, ayrıntılı tasarımına daha fazla odak-
landık. Ayrıca türbin kanatlarının soğutulması ve iniş için ters itki
sistemlerinin hesaplamalı akışkanlar dinamiği ile tasarımları da
gerçekleştirildi. Öğrencilerimiz projeye sadece yarışma gözüyle
bakmayıp, işlerini yoğun bir çalışma ve büyük bir ciddiyetle gerçek-
leştirerek projeden uluslararası bir kongre makalesi de çıkardılar.”
EKONOMİK
FORUM
89
i
TOBB ETÜ
TOBB ETÜ Makine Mühendisliği Bölümü öğrencileri, Airbus A350, Airbus A380 ile
Boeing 787 yolcu uçakları için 2025 yılına yetiştirilmesi planlanan çok yüksek bypass
oranına sahip bir motorun tasarlanacağı uluslararası yarışmada
“ETU-II-TTF” adlı
tasarımlarıyla birincilik kazandı.
TOBB ETÜ MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ
GELECEĞİN YOLCU UÇAKLARI İÇİN
MOTOR TASARIMI
YARIŞMASI’NDA BİRİNCİLİK KAZANDI