Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  99 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 99 / 132 Next Page
Page Background

99

EKONOMİK

FORUM

Telif hakkı: Project Syndicate, 2016.

www.project-syndicate.org

Ç n para b r m ne aşırı değer kazandırma g b b l nd k

makroekonom k tavs ye şekerleme test n başarısızlığa uğratır.

Bu tavs ye g derek yaşlanan b r toplumda ve dünyada, aşırı

tüket m , yeters z yatırımı ve artan şs zl ğ teşv k eder.

karşı koyabilen ve dolayısıyla daha sonra iki şeker kazanan kü-

çük çocukların, yetişkinlikte başarılı olma olasılığının buna karşı

koyamayan çocuklarınkinden daha yüksek olduğu tespit edildi.

Benzer biçimde, gelecek için tasarruf ile yatırımyapmak üzere hızlı

tüketimi reddedebilen toplumların da gelecekteki gelir düzeyleri

yüksek ve emeklilikteki güvenceleri daha fazla olur. Daha çok tü-

ketmesi ve tasarrufu azaltması için Çin’e tavsiyede bulunan ABD’li

ekonomistlerin yaptığı şey aslında Amerika’nın geleceği için pek

fazla tasarrufta bulunulmayan ve yatırım yapılmayan Amerikan

kültürünün kötü alışkanlıklarını onlara satmaktan ibaret.

İkinci olarak, tasarruf ve yatırım akışları küreseldir. Tasarruf

oranı yerel yatırım ihtiyaçlarının çok ötesinde olan Çin gibi bir

ülke, düşük gelirli Afrika ve Asya başta olmak üzere dünyanın fazla

tasarruf yapılmayan diğer yerlerindeki yatırımı destekleyebilir.

Çin nüfusu hızla yaşlanıyor ve Çinli aileler emeklilik için tasarruf

yapıyor. Çinliler, maddi açıdan güvende olmalarını sağlayacak ana

kaynağın çok sayıda çocuk ya da devletin sosyal sigortası değil,

ailenin sahip olduğumaddi varlıklar olduğunu bilmekte. Öte yan-

dan düşük gelirli Afrika ve Asya ise hem sermaye fakiri hemde çok

genç nüfusa sahip. Gelecekteki ekonomik refahlarının temelini

atmak için Çinli tasarruf sahiplerinden ödünç alarak eğitim, yete-

nek ve altyapı alanında muazzam hızlı bir birikim oluşturabilirler.

Normalden az olan şey yatırımlar

Üçüncü olarak, küresel tasarruf oranının yüksek olması her

zaman yatırım oranının da yüksek olduğu anlamına gelmez;

doğru yönetilmezse bunun yerine az harcamaya ve işsizliğe

yol açabilir. Bankalara ve (emeklilik ve sigorta fonları gibi) diğer

finansal aracılara emanet edilen para üretim faaliyetlerini veya

kısa vadeli spekülasyonları (örneğin, tüketici kredileri ve emlak)

finanse edebilir. J. P. Morgan gibi tarihteki büyük bankacılar demir

yolu ve çelik gibi sanayiler kurdu. Bugün parayı yönetenler ise

tersine, kumarbazlara ve hatta Charles Ponzi gibi dolandırıcılara

benzemeye meyilli.

Dördüncü olarak, günümüzde düşük karbonlu enerji, şehirler

için akıllı enerji ağları ile bilgiye dayalı sağlık sistemleri gibi yüksek

sosyal getirisi olan yatırımlar kamu sektörü ve özel sektör ortak-

lıklarına bağlıdır ki, burada da kamu yatırımı ve kamu politikaları

özel sektör yatırımlarını teşvik eder. Uzun zamandır süren (tek

başına olmasa da genellikle askeriyeyle başlayan) bu tür ortaklıklar

olmasaydı demiryolu ağları, havacılık, otomobiller, yarı iletkenler,

uydular, GPS, hidrolik kırılma, nükleer enerji, genetik bilimi ve

internet olmazdı.

Günümüzün küresel sorunu, dünyadaki finans aracılarının

uzun vadeli tasarrufları uzun vadeli yatırımlara uygun şekilde

yönlendirmemesidir. Birçok devlette uzun vadeli eğitim, beceri

geliştirme ve altyapı gibi alanlardaki yatırım yetersizliğinin kronik-

leşmiş olması da bu sorunu derinleştirir, (ABD bunun en belirgin

örneğidir). Özel yatırımlardaki yetersizliğin en önemli sebebi bunu

tamamlayacak kamu sektörü yatırımlarının da yetersiz olması.

İleriyi göremeyen makroekonomistler dünyanın normalden az

tükettiği iddiasındalar. Oysa normalden az olan şey yatırımlar.

Çin para biriminin değer kaybetmesine izin verilmeli

Çin para birimine aşırı değer kazandırma gibi bilindik makro-

ekonomik tavsiye şekerleme testini başarısızlığa uğratır. Bu tavsiye

giderek yaşlanan bir toplumda ve Çin’in yüksek tasarruflarından,

endüstriyel kapasitesinden muazzam fayda sağlayabilecek bir

dünyada, aşırı tüketimi, yetersiz yatırımı ve artan işsizliği teşvik

eder. Doğru politika Çin’in tasarruflarını düşük gelirli Afrika ve

Asya’da altyapıya ve beceriye yapılan yatırımların artırılmasına

yönlendirmek. Çin’deki yeni Asya Altyapı Yatırım Bankası (AIIB) ve

onun tüm bölgede modern ulaşım ve iletişim bağlantıları kurma

amaçlı “Tek Bant Tek Yol” girişimi doğru yönde atılmış bir adım.

Bu programlar sayesinde Çin’deki fabrikalar yüksek kapasiteyle

çalışarak, bugünün düşük gelirli ülkelerinde büyümeyi hızlandır-

mak için gereken yatırım ürünlerini üretir. Çin’in, Afrika ve Asya’ya

yaptığı ana mal ihracatlarının daha uygun fiyatlı olabilmesi için

Çin para biriminin değer kaybetmesine izin verilmeli.

Daha genel bir ifadeyle, hükümetler ulusal ve çok taraflı

kalkınma bankalarının (Asya, Afrika, Amerika kıtasındaki ve İslam

ülkelerindeki bölgesel kalkınma bankaları dâhil) rolünü genişlet-

meli. Böylece emeklilik fonlarından, sigorta fonlarından ve ticari

bankalardan gelen uzun vadeli tasarrufları yirmi birinci yüzyıl en-

düstrilerine, altyapısına yapılan uzun vadeli kamu ile özel sektör

yatırımlarına yönlendirilmeli. Merkez bankaları ve koruma fonları

uzun vadeli ekonomik büyümeylemali istikrar sağlayamaz. Dünya

ekonomisini bugünkü istikrarsızlıktan ve yavaş gelişimden ancak

hemözel sektörde hemde kamu sektöründe yapılan uzun vadeli

yatırımlar kurtarabilir.