Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  97 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 97 / 132 Next Page
Page Background

97

EKONOMİK

FORUM

Telif hakkı: Project Syndicate, 2016.

www.project-syndicate.org

Ç n’ n hayat ht yaçları arasında eş ts zl ğ n azaltılması, çevresel

bozulmanın kökünün kazınması, yaşanab l r şeh rler n kurulması

ve halk sağlığı, eğ t m, altyapı ve teknoloj g b alanlara yatırım ya-

pılması sayılab l r. Bu tür yatırımlardan sağlanan sosyal get r ler se

sermaye mal yet n n çok ötes nde olur.

kurallar koymasının neden gerekli olduğunu açıklar.

Ancak daha önemli olan husus reel ekonomiyi yöneten

kurallardır. 35 yıl önce ABD’de olduğu gibi bugün de Çin’de de,

arz yönlü tedbirlerin mi yoksa talep yönlü tedbirlerin mi büyü-

meyi eski düzeyine getirme olasılığının daha yüksek olduğu

tartışılıyor. ABD’nin yaşadığı deneyimler ve diğer birçok vaka

bize bazı yanıtlar verebilir.

Arz yönlü tedbirler en iyi tam istihdam zamanlarında alınabi-

lir. Yeterli talep olmazsa, arz yönlü verimliliği artırmak kaynakların

daha da eksik kullanılmasından başka bir şeye yaramaz. İş gücünü

üretkenliğin düşük olduğu kullanım biçimlerinden üretkenliğin

sıfır olduğu işsizliğe kaydırmak randımanı artırmaz. Bugün,

küresel toplam talepteki yetersizlik hükümetlerin harcamalarını

artıran tedbirler almasını gerektiriyor.

Bu tür harcamalar birçok iyi amaçla kullanılabilir. Günümüzde

Çin’in hayati ihtiyaçları arasında eşitsizliğin azaltılması, çevresel

bozulmanın kökünün kazınması, yaşanabilir şehirlerin kurulması

ve halk sağlığı, eğitim, altyapı ve teknoloji gibi alanlara yatırım

yapılması sayılabilir. Yetkililerin ayrıca gıda, bina, ilaç ve başka

birçok şeyde güvenliği sağlamak için düzenleyici kapasiteyi

pekiştirmeleri gerekiyor. Bu tür yatırımlardan sağlanan sosyal

getiriler ise sermaye maliyetinin çok ötesinde olur.

Çin’in geçmişteki hatası neydi?

Çin’in geçmişteki hatası borç finansmanına çok fazla bel

bağlamak oldu. Ama Çin’in aynı zamanda, kendi vergi tabanını

genel verimliliği ve/veya öz sermayeyi artıracak şekilde geniş-

letebileceği bolca imkânı var. Çevre vergileriyle önemli oranda

gelir elde edilebildiği gibi, hava ve su kalitesi de yükseltilebilir;

tıkanıklık vergileriyle şehirlerdeki yaşam kalitesi artırılabilir;

gayrimenkulden ve sermayeden kazanç vergileriyle de üretken

faaliyetlere daha fazla yatırım yapılması teşvik edilerek büyüme

desteklenebilir. Kısacası, doğru şekilde tasarlanan ve vergilerin

giderlerle uyumlu şekilde artırıldığı, dengeli bütçeye sahip ted-

birler ekonomi için önemli bir canlandırıcı etken olabilir.

Çin eskiye dönük, arz yönlü tedbirler üzerinde durma tuzağına

da düşmemeli. ABD’de, Nevada Çölü’nün orta yerine baştan savma

evler yapılarak kaynaklar israf edildi. Ama öncelikli iş ise (konut pi-

yasasını güçlendirme gayretiyle) bu evlerin yerle bir edilmesi değil,

kaynakların gelecekte verimli şekilde tahsis edilmesini sağlamak.

Gerçekte, yeni başlayanlar için ekonomi derslerinin ilk haf-

talarında öğretilen temel ilke geçmişe mazi dendiği ve olmuşla

ölmüşe çare olmadığı. Düşük maliyetli (uzun vadeli ortalama

üretim maliyetinin altında ama marjinal maliyete eşit ya da

bunun üzerinde fiyatlarla temin edilen) çelik diğer endüstriler

için belirgin bir avantaj. Örneğin, ABD’li firmalara 1990’larda

muazzampara kazandıran fiber optik alanında Amerika’nın sahip

olduğu aşırı kapasiteyi yok etmek bir hata olurdu. Gelecekteki

kullanım olasılıklarıyla ilişkili “seçenek” değeri, daima minimum

bakımmaliyetiyle kıyaslanmalı.

Çin’in benimsediği politika yaklaşımı

Çin’in aşırı kapasite sorunuyla yüzleşirken karşı karşıya kaldığı

güçlük de, işlerini kaybedebilecek olanlara bir tür destek verilme-

sinin gerekeceği. Aksi halde şirketler kendi zararlarını en aza indire-

bilmek için güçlü kurtarma paketleri talep edebilir. Eğer hükümet

iş gücü piyasasında aktif politikalar uygulayarak talep yönlü etkili

tedbirler alırsa, en azından istihdam sorunu başarıyla ele alınabilir

ve ekonomik yeniden yapılanma için en uygun, ya da en azından

makul politikalar belirlenebilir.

Çin’in bir demakro deflasyon (para kısıtlaması) sorunu var. Aşırı

kapasite fiyatlara aşağı yönde baskı uygular ve bu da reel (enflas-

yona ayarlı) manivela kuvvetlerinde artış yaşayan borçlu firmalara

dışarıdan olumsuz etki eder. Ama arz yönlü konsolidasyona gidil-

mesinden çok daha iyi bir yöntem, deflasyon baskılarını dengele-

yebilecek şekilde, talep yönlü saldırgan bir genişlemeye gitmek.

Bu nedenle ekonomi ilkeleri ve siyasi faktörler iyi bilinmeli.

Ama çoğu zaman Çin’in ekonomisi hakkındaki tartışmalara arz

yönlü reform yapmak için getirilen naif öneriler hâkim olur ve

2008’deki küresel mali krizin ardından alınan talep yönlü tedbirlerin

eleştirilmesi de buna eşlik eder. Bu tedbirler mükemmel olmaktan

çok uzak; beklenmedik bir acil durum bağlamında, fazla düşün-

meden alınmaları gerekiyordu. Ama yine de hiç yoktan iyiydiler.

Bunun nedeni de, kaynakları standart altı yollarla kullanmanın

hiç kullanmamaktan daima daha iyi olması. 2008 sonrasındaki uya-

ranlar olmadığı için, Çin’de önemli oranda işsizlik görülebilirdi. Eğer

yetkililer daha iyi tasarlanmış talep yönlü reformlara kucak açarsa,

arz yönlü daha kapsamlı reformlar yapmak için daha fazla imkânla-

rı olur. Ayrıca, talep yönlü tedbirler aşırı arzı azaltacağından, gerekli

bazı arz yönlü reformların büyüklüğü de çarpıcı şekilde azalır.