Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  94 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 94 / 132 Next Page
Page Background

EKONOMİK

FORUM

94

mak istediler. Almanlar evrakları toplayıp

kaçırmaya çalıştılar. Hazik Bey isminde

bir mühendis mücadele etti, evrakları yani

planları vermedi. Merdivenden aşağı attılar

Almanlar. Almanlar gene alıp kaçırmak

isterken Hazik Bey merdiven başına 5-6

kişiyle geldi, aldı projeleri, kavga mavga

derken Almanlar gitti…”

Nuri Demirağ’ın ürettiği Nu.D 38 adlı

çift motorlu altı kişilik yolcu uçağı 1944

yılında dünya havacılığı yolcu uçakları A

sınıfına alındı. Aynı yıl Türk yapımı bu uçakla

Nuri Demirağ İstanbul’dan Divriği’ne uçtu.

Bütün bu başarılarına rağmen Nuri De-

mirağ desteklenmedi, kişisel ve siyasi çekiş-

meler, asılsız dedikodularla engellendi. Nuri

Demirağ 1950’de fabrikalarını kapatmak

zorunda kaldı.

Uçak sanayisinde büyük atılım

Atatürk’ün ölümünden sonra da ha-

vacılık çalışmaları durmadı.1940’larda yeni

gelişmeler oldu. 1940 yılında Eğitim ve spor

tipi uçaklarının üretimi amacıyla Ankara

Etimesgut uçak fabrikası kuruldu. Fabrikada

önce İngiltere’den lisans alınarak Miles-Ma-

gister eğitim uçaklarının üretimine başlan-

dı. Fabrika Türk Hava Kuvvetleri uçaklarının

revizyon ve onarım faaliyetlerini üstlendi.

1944 de 30 Magister uçağı tamamlanarak

THK’ya teslim edildi.

Fabrikada altı yüksek mühendis, dört

mühendis ve iki ressam çalışmaktaydı. Fab-

rikada dizayn tasarım ve prototip çalışma-

ları yapılıyordu. YHK-1 Ulaştırma planörü,

THK-2 akrobatik eğitim uçağı, YHK-3 akro-

basi, THK-5 ambulans ve turizm uçağı gibi

pek çok planör ve uçak üretildi.

Etimesgut Uçak Fabrikası’nda çalışan-

lardan biri de yüksek mühendis Şükrü Er’di.

Şükrü Er ile 2009 yılında da konuştum.

Şükrü ER:

Fabrikada motor hariç

komple uçak yapılıyordu. Talim uçağı ya-

pılıyordu. Yapılan uçaklar iki kişilik talim

uçağı, bir pilot bir de öğrenci. Ayrıca hasta

nakliye ve ambulans uçağı yaptık. İlk uçu-

şunu da ben yaptımpilot yardımcısı olarak

uçtum, pilot ise Ali Yıldız’dı. 12 adet yapılan

hasta nakliye uçağını Danimarka’ya sattık.

Uçağın resmi burada, çift pervaneli…

Yolcu uçağı da yapıldı. Halen meydan-

da askeri uçaklar var c-47’ler… c- 4’ leri

Amerika bedava vereceğimdedi. Harp gör-

müş uçakları bedava verdi. İki tane uçak

verdi bedava. Biz o uçakları aldık yenile-

dik. Nakliye uçağından da yolcu uçağına

çevirdik, 22 kişilik yolcu uçağı oldu. Hava

yollarına altı tanesini verdik.

Nazmi KAL:

Ogünbaşlayan çalışmalar

kesintiye uğramasaydı, Türkiye’de bu gün

nasıl bir uçak sanayi olurdu?

Şükrü ER:

Yolcu uçağı da yapardık avcı

uçakları da yapardık.

Nazmi Kal-Neden durduruldu bu

çalışmalar. Şükrü Er- Ne yazık ki Ahmet

Emin Yalman gibi Curtis’in mümessili olan

bir adam kancayı taktı fabrikaya. Vatan

gazetesinde her hafta aleyhimizde yaz-

dı. ”Demode uçak aldılar böyle uçaklarla

gençlerimize emanet edemeyiz” bilmemne

gibi yazılar. Sonra Ahmet Emin Yalman’ın

hatıralarından öğrendim ki Ahmet Emin

Yalman Curtis’in Türkiye mümessili imiş.

Curtis’i Türkiye’ye sokmak istiyor ve bizim

fabrikayı da baltalamak istiyor.

1944 yılında daha büyük bir atılım ya-

pıldı ve uçak motor fabrikası kuruldu. Gazi

Orman Çiftliği’nde kurulan ve bu gün trak-

EKONOMİ TARİHİ

1954 yılında MKE’de üretilen uçak Uğur 44 Kuş.

Bu ülkede her şey

bulunuyor diye öğünen

siyasilerimiz bu ülkede her

şey üretiliyor diye övünmeyi

tercih etselerdi bu gün

ülkemiz kalkınmış ülkeler

safında olurdu.

Nazmi KAL