Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  101 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 101 / 132 Next Page
Page Background

101

EKONOMİK

FORUM

Telif hakkı: Project Syndicate, 2016.

www.project-syndicate.org

Makul okullaşma aracılığıyla makul st hdam yaratamamanın

mal yet , s yas st krarsızlık, ABD’ye (Orta Amer ka ve Karay pler’den)

ve Avrupa’ya (Ortadoğu ve Afr ka’dan) büyük çaplı göç, yoksulluktan

kaynaklanan ş ddet, uyuşturucu ve nsan t caret le etn k çatışmalar

olarak karşımıza çıkıyor.

Brown’nın yaptığı Küresel EğitimFinansmanı Uluslararası Komisyonu

tarafından yayımlanan iki rapor da dahil olmak üzere son zamanlarda

hazırlanan bazı uluslararası raporlara göre, ilkokul ve ortaokul eğitimi

için sağlanan yıllık küresel kalkınma desteğinin 4milyar $’dan 40mil-

yar $’a yükseltilmesi gerekiyor.Yoksul ülkelerin dünya standartlarında

ilkokul ve ortaokul eğitimi verebilmesi, (yeni Sürdürülebilir Kalkınma

Hedefleri belgesindeki Dördüncü Hedef’te belirtildiği gibi) ancak bu

on katlık artışla mümkün. Bu bağlamda ABD ve diğer zengin ülkele-

rin, mevcut askeri harcamaları kısarak yaratacağı gerekli finansmanı

sağlayarak bu yıl KEF’nu oluşturması gerekiyor.

Muhtemelen ABD’nin yeni başkanı olacak olan Hillary Clinton,

gerçekten barışa ve sürdürülebilir kalkınmaya inanıyor ise KEF’nun

oluşturulmasına destek verme niyetini beyan etmelidir. Aynen,

Başkan George W. Bush’un 2001’de önerilen AIDS, Tüberküloz ve

Sıtma ile Mücadele Küresel Fonu’nu destekleyeceğini söyleyen ilk

başkan olması gibi. Clinton, Çin’i ve diğer ülkeleri bu çok taraflı

çalışmaya katılmaya çağırmalıdır.

Sonu gelmeyen savaşlar…

Aksi durum yani küresel eğitimden ziyade savunmaya büyük

miktarlarda harcama yapmayı sürdürmek, ABD’yi, yurtdışındaki

yüzlerce askeri üssün, her yıl yapılan on milyarlarca dolarlık silah

satışının ve sonu gelmeyen savaşların trajik bağımlısı batık bir

imparatorluğun durumuna sürükleyebilir.

Yoksul ülkeler, nasıl ki Küresel Fon kuruluncaya kadar AIDS,

tüberküloz ve sıtma ile mücadele edemedilerse, KEF olmadan

çocuklarına eğitim vermek için gereken kaynaktan da yoksun

kalacaklar.

Bütçe ile ilgili temel mesele şu: Yoksul bir ülkede bir çocuğa

bir yıl boyunca eğitim vermenin maliyeti asgari 250 $; ne var

ki düşük gelirli ülkeler çocuk başına yılda ortalama ancak 90 $

harcayabiliyor. Eğitim çağında ihtiyaç sahibi 240 milyon çocuk

olduğunu düşünürsek, çocuk başına yıllık finansman açığı 160 $

veya toplamda yıllık yaklaşık 40 milyar $.

Yeterli finansmandan yoksun eğitimin sonuçları trajik boyut-

larda. Çocuklar, sıklıkla temel seviyede okumayı veya yazmayı bile

öğrenemeden okulu erken bırakıyor. Eğitimlerini yarımbırakan bu

çocuklar, sıklıkla çetelere, uyuşturucu trafiğine ve hatta cihatçılara

katılıyorlar. Kız çocukları erken yaşta evlendiriliyor ve çocuk sahibi

oluyorlar. Doğurganlık oranı yükseliyor ve yeterli eğitim almamış

bu yoksul annelerin (veya babaların) çocuklarının yoksulluktan

kurtulmak konusunda çok az umudu oluyor.

Makul okullaşma aracılığıyla makul istihdam yaratamamanın

maliyeti, siyasi istikrarsızlık, ABD’ye (Orta Amerika ve Karayipler’den)

ve Avrupa’ya (Ortadoğu ve Afrika’dan) büyük çaplı göç, yoksul-

luktan kaynaklanan şiddet, uyuşturucu ve insan ticareti ve etnik

çatışmalar olarak karşımıza çıkıyor. Hemen ardından da, ABD’nin

insansız hava araçları devam eden istikrarsızlığı daha da kötüleş-

tirmek üzere havalanıyor. Kısacası, CIA’den KEF’na, ABD-destekli

başarısız rejim değişikliklerinden (Afganistan’da Taliban'ı, Irak’ta

Saddam Hüseyin’i, Libya’da Muammer Kaddafi’yi ve Suriye’de Be-

şar Esad’ı hedef alanlar da dahil) sağlık, eğitim ve makul istihdam

yatırımlarına geçiş yapmamız gerekiyor.

Daha fazla fon ayrılmalı

Yardımları eleştirenlerden bazıları, eğitim fonlarının boşa

masraf olacağını öne sürüyorlar. Ancak aynı kişiler, ben 2000

yılında hastalıkla mücadele için kamu sağlığına daha fazla fon

ayrılması gerektiğini söylediğimde de tamamen aynı görüşleri

dile getirmişlerdi. Daha fazla fon ayrılmasının sonuçlarını on altı

yıl sonra görebiliyoruz: hastalık maliyetleri ciddi şekilde düştü ve

Küresel Fon büyük başarı gösterdi (bağışta bulunan taraflar da

aynı şekilde düşünüyorlar ve son zamanlarda hesaplarını yeniden

aktif hale getirdiler).

ABD ve diğer ülkeler, eğitim konusunda başarılı bir model

oluşturmak için, öncelikle yardımlarını yeni bir fonda toplayabilirler.

Bu fon da düşük gelirli ülkelere çağrıda bulunarak, destek almaya

yönelik projelerini sunmalarını isteyebilir. Siyasetten bağımsız

bir teknik inceleme komisyonu, projeleri inceleyebilir ve finanse

edilmesi gerekenleri önerebilir. Onaylanan ve desteklenecek

olan projeler, uygulama aşamasında KEF tarafından izlenebilir ve

değerlendirilebilir ve böylece, başarılı hükümetler de iyi yönetim

konusunda başarılı bir geçmişe ve saygınlığa kavuşurlar.

ABD ve diğer ülkeler, savaşlara ve silahlanmaya 2000 yılından

beri trilyonlarca dolar harcadılar. Eğitime yapılan yatırımı artırma-

mızı ve aynı zamanda savaşa, darbelere ve silahlanmaya yapılan

harcamalar kısmamızı sağlayacak mantıklı, insanca ve profesyonel

yeni bir yaklaşım benimsemenin zamanı gelmiştir. Dünya gençli-

ğinin eğitimi, bizi küresel sürdürülebilir kalkınmaya götürecek en

güvenli yolu, aslında yegâne yolu, göstermektedir.