Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  105 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 105 / 132 Next Page
Page Background

105

EKONOMİK

FORUM

harcayıp, daha iyi eğitim standartlarının

ortaya çıkmasını sağlamış olacak. Ancak tek

bir farkla. Aynı işlemi 30 yıl önce yapsaydı-

nız muhtemelen kat kat fazlasını ödemek

zorunda kalacaktınız. Bugün bir sınıfta her

öğrencinin eline tablet vermenin maliyeti

ile 30 yıl önce her sınıfa birer televizyon

koymanın maliyeti neredeyse aynı.

Günümüzde eğitim teknolojilerine ya-

pılan yatırımın hızı giderek artıyor. Örneğin

bundan 10 yıl önce yalnızca 15 öğrenim

yönetim sistemi (LMS) geliştiricisi varken

günümüzde bu rakam 700’ü geçiyor. LMS

pazarı 2013 yılında 2.3 milyar dolar iken

2016 yılının sonunda pazarın 7.8 milyar

doları geçmesi ve 2021 yılında 15.7 milyar

dolarlık bir büyüklüğe ulaşması hedef-

leniyor. Uzaktan eğitim teknolojilerinin

yıllık ortalama hızı gelişmiş ülkelerde %8

civarında iken, Latin Amerika %14.6, Afrika

%16.9, Doğru Avrupa ve Asya’da ise %17

civarında gerçekleşiyor.

Eğitim yatırımları için fırsat büyük

Eğitim teknolojilerine olan bu ilgi hızla

büyürken bu alanda yatırım yapan şirket-

ler de hızla büyüyor. 2015 yılında yediden

fazla şirket 100 milyon doların üzerinde

yatırım sermayesi çekmeyi başardı. Yalnız-

ca bu yedi şirket 1 milyar dolardan daha

fazla sermaye kazanmış oldu. Bunlar ara-

sında Udacity, Lynda ve 17zuoye bulunu-

yor. Bu alanda yine Çin en fazla yatırımı

yapan ülkeler içinde liderliğini koruyor.

Çin’li şirketler tüm dünyada yapılan eği-

tim teknolojilerini yatırımlarının %37’sini

gerçekleştirmiş oldular. Bu yatırımın top-

lamı da 1 milyar doları geçmiş durumda.

Küresel ölçekte bakıldığında ise eğitim

teknolojilerine olan yatırım 2015 yılında

bu yana %58 oranında artmış oldu.

Çin yatırımlarını artırıyor

Tüm dünyada genel olarak Asya ül-

kelerinin eğitim teknolojilerine olan ya-

tırımları artırması dikkati çekerken Çin

bu alanda liderliği elden bırakmıyor. Bu

güne kadar üretim ekonomisi üzerine

odaklanan Çin, hızlı bir şekilde servis ta-

banlı bir ekonomik modele geçmek isti-

yor. Bunun için de daha yoğun bir şekilde

eğitim teknolojilerine harcama yapmaya

hazırlanıyor. Geçtiğimiz sene yatırım ser-

mayesi konusunda çok farklı bir yaklaşım

sergileyen kamu şirketi üzerinden start-up

şirketlere 30 milyar dolarlık bir fon sağ-

layacağını açıklamıştı. 2020 yılına kadar

ülke genelinde 30 binden fazla start-up

şirketin kurulması hedefleniyor. Çin bu

start-up’ların ihtiyaç duyduğu eğitimli

topluluğu artırmak ve şu anda hali hazır-

daki 806 milyonluk iş gücünü daha vasıflı

işler yapabilecek duruma getirmek için

uzaktan eğitim başta olmak üzere eğitim

teknolojilerine çokça yatırım yapmaya

devam ediyor. Bu değişimin ilk meyveleri

de ortaya çıkmaya başladı. OECD raporla-

rına göre 2030 yılına geldiğimizde STEM

kültürü ile yetişmiş olan eğitimli nüfusun

%37’si Çin’de yaşıyor olacak.

Hindistan online

eğitime odaklanıyor

Eğitim teknolojilerine ciddi anlamda

yatırım yapan ülkelerden biri de Hindis-

tan. Bu senenin sonuna kadar internet

üzerinden eğitim için ayrılan toplam ya-

tırımın 2.5 milyar doları bulması bekle-

niyor. Bu miktar her sene %15 civarında

artmaya devam edecek. Öngörülere göre

bu artış 3 yıl sürecek. Peki Hindistan yal-

nızca internet üzerinden eğitime bu kadar

büyük bir yatırıma niçin yapıyor? Sebebi

aslında oldukça basit. Ülkenin özellikle

kırsal alanlarına yeterli kalitede içeriği ve

öğretmeni götürmek oldukça zor. Online

eğitim sayesinde eğitimin kalitesini ve as-

gari standartlarını tüm ülkede artırmak ve

belirli bir ortalama yakalayabilmek müm-

kün. Yapılan araştırmaya göre şu anda 20

milyon öğrenci anında online eğitime

geçirilebilecek. Bunların pek çoğu şu anda

eğitim imkanlarından yoksun öğrenciler.

Benzer bir durum aslında Türkiye için

de geçerli. Türkiye’de etüd ve dersahane

sorununun kökeninde de eğitimdeki se-

viye farkı vardı. Online eğitimin ücretsiz

ve herkese açık olarak sunulması eğitimin

evde de desteklenmesi hususunda ciddi

bir fark yaratabilir…

Türkiye’de eğitimin yaygınlaşması ve

herkese kolayca ulaşabilmesi için zama-

nında devlet eliyle televizyon kanalı kurul-

muştu. Şimdi benzer bir şey online eğitim

platformu ile pekala gerçekleştirilebilir.

Akıllı okullar dijital üniversiteler

Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında

yürütülen birbirinden bağımsız birçok ça-

lışma bile çocukların eğitim yaşantısında

ciddi değişimlere yol açmaya başladı. An-

cak daha disiplinli ve merkezi bir yapıdan

yeniden kurgulanmış bir sisteme ihtiyaç

giderek artıyor. Dijital içeriklerin tamamla-

ması, STEM araçlarının ve metodolojisinin

daha da yaygınlaşması, okulların altyapıla-

rının akıllanması ve üniversitelerin dijital-

leşerek herkese her zaman eğitim verecek

şekilde yeniden şekillendirilmesine acilen

ihtiyaç var.