Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  103 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 103 / 132 Next Page
Page Background

103

EKONOMİK

FORUM

Net b lg ler rekabet edeb l r b r ürün ve ş yapma tarzına, yan

metoda dönüştürme konusunda c dd enerj harcamalıyız. Bu

yazı çerçeves nde paylaşılan öner ler , eleşt rel aklın süzgec nden

geç rmel , eks kler n tamamlamalı, yanlışlarını düzeltmel , yen

entelektüel değerler katarak zeng nleşt rmel y z.

soruya verilecek yegane mümkün cevap ‹anlamının herhangi bir tür-

den veriyi başka bir dile tercüme edebilme becerisi anlamına geldiğidir.

Fransızca veya Almanca gibi farklı bir dili değil, farklı bir seviyedeki farklı

kelimeleri kastediyorum. Nihayetinde, bu tercüme size bir sözlükten

bekleneni- kelime anlamını- anlamaya çalıştığımız ifade veya kelimeyle

eş yapıda olan, başak bir seviyedeki, farklı kelimelerle- verir. Peki, kurallar

olmaksızın tercümemümkünmüdür? Böyle bir tercümeyi anlamak ke-

sinlikle imkansızdır. Herhangi bir kelimeyi herhangi başka bir kelimeyle

veya herhangi bir cümleyi herhangi başka bir cümleyle değiştiremeye-

ceğinizden tercüme kurallarınız olmalıdır. Kurallardan veya anlamdan

bahsetmek aynı şeyden bahsetmektir ve insanlığın bütün entelektüel

teşebbüslerine bakıldığında, dünya üzerinde kaydedildikleri kadarıyla,

ortak payda daima bir tür düzen tesis etmek olmuştur. Bu insan zihninin

temel düzen ihtiyacını temsil ediyorsa, neticede insan zihni de evrenin

bir parçası olduğuna göre, bu ihtiyaç muhtemelen mevcuttur; çünkü

evrende bir düzen vardır ve evren bir kaos değildir”diyor.

Rekabet sürecinde de büyük karmaşaya rağmen “kendine benzerlik

özellikleri” vardır; yapıyı oluşturan bu kavramın anlaşılması, büyük veriyi

ehlileştirme analitiğine işimizi kolaylaştırır. Bu yapı özelliklerini kavrama-

dan hızla artan ve karmaşıklaşan, ayıklanması, değerlendirilmesi ve değer

üreminde kullanılması iş dünyasının birinci önceliği haline gelen büyük

veriden yararlanamayız. İşlerimizi etkin ve verimli yapmak istiyorsak, işimiz-

le ilgili“kendine benzerlik özelliği"nin ne olduğunu, büyük veri analizinde

bu özelliği nasıl kullanacağımızı sorun edinmeli, çözüm yolları bulmalıyız.

Beş rekabet gücü

Porter’e

3

göre beş rekabet gücü varadır:

1)

Sektöre yeni giren

firmaların rekabeti,

2)

Tedarikçilerin pazarlık gücü,

3)

Alıcıların pazarlık

gücü,

4)

İkame ürünlerin riski

5)

Sektördeki mevcut rakipler arasındaki

rekabet. Bu geleneksel rekabet güçleri varlığını sürdürmektedir ama

etkileri azalmaktadır.

Geleneksel“üretim hattı”, doğrusal yapıdaki bir dizi etkinliğe dayalı

değer üretir. Klasik “değer zinciri” tam da budur. Değer zincirinin bir

ucundaki girdiler, bir dizi dönüştürme ve işlemden sonra, daha değerli

bir çıktıya dönüştürülür.

Bugün, “ürün hattı yapılarının” hızla “platform yapılara” dönüşme-

sine tanıklık ediyoruz.

Geleneksel üretim hattı üç özelliğe sahiptir: Birincisi, kaynak-te-

melli yapısı vardır; kaynaklara erişilebilirlik avantaj sağlar. Fiziksel var-

lıklar yanında fikri haklar avantajın kaynağıdır. İkincisi, hammaddeden

satışa kadar çok farklı bileşenin optimize edilerek yeni bir değere

ulaşılır. Üçüncüsü de ürün hattı yapısında, ürün ve hizmetler müşte-

rilerin ömrüne odaklanır.

Yeni oluşmakta olan platform yapılarda, birincisi üreticiler ve tü-

keticiler en değerli varlıklardır. İkincisi, üretici ve tüketiciler arasındaki

etkileşim değer üretiminin belirleyicisidir; bu yapılarda üretimin değiş-

ken maliyetlerinde bile kaçınılabilir. Üçüncüsü de rekabetin beş kuvvet

geçerliliğini koruyor ama bu kuvvetler farklı biçimde karşımıza çıkıyor

yeni faktörler sisteme ekleniyor.

4

Ürün hattından platform yapılarına

geçiş sürecini etkin yönetme iş dünyasının ivedi sorunlarından biri hali-

ne gelmiştir; kendine benzerlik özelliklerini belirlemek, karar verecek iş

yöneticilerinin işini önemli ölçüde kolaylaştırabilir.

Toplumlar dönüşüm yaşarken, bir önceki aşamanın geçerli

araç-gereçleri, algıları ve anlayışları kısa zamanda tümüyle yok olmaz.

Değişmeler dışa açık olup olmamaya, ülkenin gelişmiş bölgelerine

uzaklık ya da yakınlığına, yerel kaynakların gücüne, kurulan ilişkilerin

yaygınlık ve yoğunluğuna göre farklı zamanlara yayılır.

Kullandığımız araç-gereçler, gelenek ve göreneklerimiz, alışkanlık-

larımız zaman içinde değişir ama tümünden yok olmayabilir. Bugün

toprakları sürerken en ileri teknolojiler de devrede olduğu gibi yaklaşık

13 bin yıl önce Göbeklitepe civarında kullanılan çatal bir ağaçtan

yapılan kara saban da kullanılır. Buna sosyolojide farklı dönemlere ait

olanların eş zamanlılığı diyoruz.

Bu yazının merkez düşüncesi, iş insanlarının büyük veriyi ehlileşti-

rirken, kendine benzerlik özelliklerinin önemini kavrarsak, işimize yarar

bilgileri ayıklamak kolaylaşacaktır. Ürün-hattı yapılarından platform

yapılara geçerken, kendine benzerlikleri iyi saptayabilirsek; bir başka

anlatımla incelediğimiz olgunun sabitlerini belirlersek, değişmelerinin

hızını ve yönünü daha iyi gözlemleyebilir; eğilimleri, fırsat ve tehlikeleri

saptayarak sağlıklı kararlar üretebiliriz.

Büyük veri etkileri

Bir başka yazıda ayrıntılarını irdelememiz gereken“büyük verinin iş

yaşamına etkilerini”kavramak için“anlamanın”bileşen ve bağlamlarını

netleştirmek önemlidir.

Alışkanlıkla yönetimanlayışımızı, analizle yönetime taşımalıyız. Büyük

veriyi ehlileştirmenin donanımve yazılımlarını geliştirmeliyiz. Geliştirmek

de yetmez etkin bir biçimde kullanarak, yönetişimin temel kuralı olan net

bilgi, etkin koordinasyon ve odaklanmayı içselleştirmeliyiz. Hepsinden

önemlisi, net bilgileri rekabet edebilir bir ürün ve iş yapma tarzına yani

metoda dönüştürme konusunda ciddi enerji harcamalıyız.

Daha da önemlisi, bu yazı çerçevesinde paylaşılan önerileri, eleştirel

aklın süzgecinden geçirmeli, eksiklerini tamamlamalı, yanlışlarını düzelt-

meli, yeni entelektüel değerler katarak zenginleştirmeliyiz.

1)

Gerd Binnnig, “Yaratıcılık süreci”Deutschaland, T 5/2004

2)

Calude Levi-Strauss, Mit ve Anlam.....S.45-46

3)

Michael E.Porter, Rekabet Stratejisi, Çev. Gülden Ulubilgen, Sistem Yayıncılık, Eylül 2009,s.4-41

4)

Marshall W. Wan Alstyne, Geoffrey G. Parken ve Sangeet Paul Choudaryı, “Ürün hatları platformlar ve stratejinin yeni kuralları”HBR/T, Nisan 2016,s. 50-56