Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  92 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 92 / 132 Next Page
Page Background

EKONOMİK

FORUM

92

Atatürk döneminde uçak sanayii

Türkiye’nin kendi uçağını üretmesi batılı sanayicileri ve uçak

fabrikası üreticilerini endişelendiriyordu. İngiliz ve Almanlara

göre Amerika’nın endişesi daha büyüktü. Başlangıçta

başaracağımıza inanmıyorlardı, başarınca telaşa düştüler yerli

işbirlikçilerini devreye sokarak üretimi engellemeye başladılar.

“Biz verelim boşuna uğraşmayın”dediler.

U

lu Önder Atatürk gelecekte

dünyada havacılığın ne kadar

önem kazanacağını sezmişti.

Cumhuriyetin kurulmasından

hemen sonra Havacılık Sanayi için kolla-

rını sıvadı. Atatürk havacılık çalışmalarına,

Atatürk 16 şubat 1925 de sonraları adı Türk

Hava Kurumu (THK) olarak değiştirilen Tür-

kiye Tayyare Cemiyetini kurarak başladı.

Uçak sanayini kurmak ve uçak imal etmek

konusunda ilk ve en önemli adım Kayseri’de

kurulan uçak fabrikasıydı. Fabrika Türk-Al-

man işbirliğiyle kuruldu.

I. Dünya Savaşı’ndan yenilgiyle ayrılan

Almanya’nın Versaille Antlaşması’yla uçak

üretimi kısıtlanmıştı. Elindeki birikimleri-

ni eski müttefikleri olan Türklere aktararak

havacılık çalışmalarına devam etmek isti-

yorlardı. Bu amaçla ülkemize destek oldular.

Fabrika için gerekli malzemeler Ham-

burg’dan gemilere yüklenerek Mersin Lima-

nı’na getirildi. Oradan da Ulukışla’ya trenle

gelen malzemeler manda arabaları ve de-

velerle (Kayseri’ye demir yoluyla 29 Mayıs

1927’de ulaştı) Kayseri’ye getirildi. Alman-

ya’dan gelen mühendis, teknisyen ve Türk

işçileriyle inşaata başlandı. O günkü gaze-

teler fabrikanın kuruluş haberini şöyle verdi:

“Kayseri tayyare fabrikasının küşatı yapıl-

dı. Ameleler işbaşı yaptı.”

6 Ekim 1928’de resmen üretime geçen

fabrikada Türk ve Alman ekipleri birlikte

çalıştı. İlk olarak çift motorlu Junkers A-20

model uçak üretilmeye başlandı. Bir süre

sonra Junker firması tüm hisselerini Tayyare

Cemiyeti’ne devretti. Türk Tayyare Cemiyeti

üretime devam etti.

Kayseri uçak fabrikasında 1932 yılına

kadar Junkers A-20 tipi telsiz donanımlı 15

Nazmi KAL

l

nazmikal@yahoo.com

EKONOMİ TARİHİ

Fotoğraflar:

Dünya Gazetesi Fotoğraf Arşivi ve TOBB Fotoğraf Servisi